Trehusene kan bli til Fredrikstads særpreg

Fremtidens byutvikling må ha linjer til historien.Vår sentrumsnære trehusbebyggelseeren viktig del av Fredrikstads fortid, og representerer samtidig en betydelig verdi for fremtiden. Fredrikstad Høyre er opptatt av å ta vare på det historiske miljøet på Holmen.

Fredrikstad kommune har presentert omfattende planer for endringer på Holmen. Kommunen vil bygge et nytt, åpent løp for Veumbekken. Som en følge av dette kan et stort antall av trehusene i området bli revet.

Foreløpig kjenner vi ikke den endelige planen for Holmen. Det er åpenbart at noe må gjøres for å modernisere det gamle, underjordiske løpet for Veumbekken. Muligens vil det være nødvendig med radikale grep. Men Fredrikstad Høyre vil være opptatt av å lete etter løsninger som er så skånsomme som mulig for den eksisterende bebyggelsen i området.

To spørsmål har vært tydelige i debatten så langt: Ønsker vi å åpne løpet for Veumbekken? Hvor mye av trehusbebyggelsen er vi i så fall villige til å ofre?

Fredrikstad Høyre er ikke ubetinget begeistret for tanken om å åpne bekken. Rikignok kan det høres besnærende ut med et åpent bekkefar gjennom en del av sentrum. Vann er et fremragende miljøelement. Men Fredrikstad har allerede mer av denne ressursen enn hva vi klarer å ta vare på. Fredrikstad ligger langs Glomma, og der er det fortsatt mye ugjort før vi kan sies å ha utnyttet de mulighetene som elven gir. Kaifrontene er generelt i dårlig forfatning, og miljøet langs elven er mange steder forfallent og trist. Før vi har fått rimelig skikk på det eksisterende elvemiljøet, vil Fredrikstad Høyre være skeptisk til å åpne ytterligere deler av sentrum mot vann.

Når det gjelder trehusbebyggelsen så mener vi at den har stor verdi. Holmenområdet fikk en spesiell vernestatus allerede på 1970-tallet, og har stått i stor grad urørt siden. Alt tyder på at Fredrikstad for tiden er inne i en langsiktig periode for kraftig vekst og utvikling. Da er det viktig å ha for øye at ikke alt skal forandres. Vi må gjøre noen klare valg om hva vi skal ta vare på.

Vi ser i mange byer i vekst at gamle bygningsmiljøer blir viktige oaser; ikke minst trehusområder representerer et viktig potensial. Områder med egenart blir etterspurt og eiendommene blir mer attraktive. Fredrikstad Høyre er opptatt av vekst, men vi er også opptatt av å ta vare på byens særpreg. De sentrumsnære, gamle trehusmiljøene representerer en uerstattelig verdi for fremtiden. Høyre vil være opptatt av å ta vare på denne verdien.

Tilflyttingen til Fredrikstad er for tiden voldsom, og sentrum vil vokse kraftig i årene som kommer. Verdien på sentrumseiendommer øker. Holmen er noe av det mest særpregede i Fredrikstad. Riktignok er det varierende grad av vedlikehold og standard på bebyggelsen i dag. Men verdiene øker når sentrum vokser, og det vil naturlig stimulere til investering.

Det var ikke trehusene på Holmen som ga Fredrikstad navnet Plankebyen. Men byens oppnavn gjør det ikke mindre nærliggende å tenke at bevaring av de sentrumsnære trehusmiljøene kan være et hovedelement i arbeidet med bevaring av byens særpreg.