Vi velger ansvarlig, trygg styring

Det er flertall i bystyret for å bygge Arena Fredrikstad med én stemmes overvekt, selv om Høyre, KrF, INP og Venstre som kjent er imot prosjektet slik kostnadsbildet nå foreligger. Etter at Frp trakk seg fra en inngått budsjettavtale om folkeavstemning, er spørsmålet nå løftet ut av budsjettet og fremmes som egen sak i bystyret.
Vi har verken snudd i synspunktet på Arena Fredrikstad, eller i spørsmålet om folkeavstemning. Vi valgte å ta det ut av budsjettet for å opptre ansvarlig og unngå budsjettkaos.

Budsjettenighet

Arena Fredrikstad har nok en gang vært i begivenhetenes sentrum. Saken skaper høy temperatur i både kommentarfelt og i det politiske ordskiftet, noe som er høyst forståelig.

Som kjent er H, Krf, INP og V imot Arena Fredrikstad med sitt nåværende kostnadsbilde. Selv om Høyre gjerne skulle sett det annerledes, er det flertall i bystyret med én stemmes overvekt for å bygge Arena Fredrikstad.

Vi fant frem til et kompromiss med Frp der folkeavstemning skulle ligge inne i budsjettet. Som kjent snudde de noen dager etter at skriftlig inngått avtale var inngått, og vi stod da i en svært vanskelig situasjon. Vi oppfattet at det var reell fare for at Frp heller ville stemme på rød-grønt budsjett.

Vi har nå funnet en løsning der vi løfter spørsmålet om folkeavstemning ut av budsjettet, og fremmer dette som eget forslag i bystyret. Jeg vil presisere at vi verken har snudd i synspunktet på Arena Fredrikstad, eller snudd i spørsmålet om folkeavstemning. Vi valgte å ta det ut av budsjettet for å opptre ansvarlig og unngå budsjettkaos.

Det blir med andre ord borgerlig budsjett også denne gangen. Imidlertid ser jeg at det er en del ubesvarte spørsmål.

Hvorfor er Høyre og de andre samarbeidspartiene imot Arena Fredrikstad?

Dette handler utelukkende om kostnader. Dersom en ser på kommunens egne tall fra bystyrebehandlingen i september 2025 så kommer det frem at kommunen vil ha et totalt lånebehov på omtrent 700 millioner. Dette etter fratrekk for merverdiavgift og spillemidler. Lånet inkluderer allerede påløpte kostnader til prosjektering og tomtekjøp, mens årlige driftskostnader er beregnet til 12,1 millioner kroner per år, mot dagens 8,4 millioner ved drift av Stjernehallen.

I tillegg ligger det alltid risikoelementer knyttet til oppføring av bygg, samt risiko ved anslagene. Kommunens P50-modell betyr at det er 50 % sannsynlighet for å holde rammen. Den andre modellen er P85 som brukes mye. Den betyr at det er 85 % sannsynlighet for å holde seg innenfor kostnadsrammen. Med P85 vil kostnadsrammen justeres opp til 816 millioner etter refusjoner.

På kort sikt betyr arenaen altså ca. 50 millioner i årlige kostnader dersom P50-anslaget slår til. Vi mener prosjektet koster for mye, og vi mener at dette vil gå ut over andre viktige prioriteringer innenfor skole og helse.

Hvorfor folkeavstemming?

Etter at høstens samspillsentreprise avsluttes nå i desember, vil neste skritt være bindende oppføringskontrakt. Tidsmessig er det nå siste sjanse for å finne andre løsninger.

Vi mener ikke at det skal bli noen vane å legge vanskelige saker ut til folkeavstemming, men denne saken skiller seg vesentlig ut fra andre saker. Arena Fredrikstad er ikke en lovpålagt oppgave, det er usedvanlig sterkt engasjement rundt saken, den har gått over lang tid, og ikke minst vil den medføre høye kostnader. Selv om folkeavstemming er utradisjonelt så er det ikke mer utradisjonelt enn at de nå diskuterer det samme i Moss. Da gjelder saken bompenger.

Vi vil avvise at dette standpunktet er udemokratisk. Tvert imot.  

INP vil fremme forslag om folkeavstemming i bystyret, og Høyre, Venstre og KrF kommer til å støtte dette forslaget. Vi kommer også til å anse resultatet som bindende for oss. Dersom forslaget om folkeavstemming ikke får flertall i bystyret, så er i realiteten saken avgjort. Da er det bare oppføringskontrakt som gjenstår, siden den pågående samspillsentreprisen blir avsluttet i disse dager.

Hva nå?

Samarbeidspartiene tar ansvar for å sikre et godt, borgerlig budsjett. Nå har partiene funnet sammen i budsjettet, og kommunen får et budsjett der både skolenedleggelser, sykehjemsnedleggelser, og nedleggelse av fritidsklubber er avblåst.  Budsjettet prioriterer skole og helse, og vi velger en trygg økonomisk styring.

Selv om Arena spørsmålet har vært er en vanskelig sak for oss, så respekterer vi hverandres synspunkter. Vi er enige om å være uenig, og vi går videre derfra. Vi kommer til å jobbe sammen for en sunn økonomisk styring. Budsjettkrisen er avblåst, og vi kan nå fortsette arbeidet med å satse videre på skole og helse.