Partiprogram Gjesdal Høyre 2023-2027

Frank Oftedal – Ordførerkandidat for Gjesdal Høyre

Partiprogram for Gjesdal Høyre 2023- 2027.
Etter mange år i lokalpolitikken er jeg stolt av å stille som ordførerkandidat på en liste med så mange gode mennesker med ulik erfaring og bakgrunn.

Det viktigste for Gjesdal Høyre er å lytte til innbyggerne som bruker de ulike tilbud og tjenester. Sammen finner vi gode løsninger, satser på kunnskap og mestring i skolen, barnehage, helse hele livet, attraktive lokalsamfunn, barn og unge, ansatte, næringsutvikling, klima, bygge nytt sykehjem og svømmehall i sentrum for å nevne noen saker.

Dersom du er enig i at Høyre har gode løsninger og fokusområder, og ønsker at Høyres gode listekandidater skal være med å utvikle Gjesdal kommune, da vil det være fint om du benytter Høyres stemmeseddel.
Godt valg!

Hilsen Frank Oftedal
Ordførerkandidat Gjesdal Høyre

Hva står Høyre for?
(fra Prinsipprogrammet, 2019)

Samfunnet består av mennesker med ulik kulturell bakgrunn. Høyre mener at mangfold og forskjellighet er en kilde til utveksling av ideer, fornyelse og kreativitet. Valgfrihet er en naturlig del av å kunne bestemme over eget liv.

«Høyre vil bygge samfunnet på tillit til enkeltmennesket.»
Høyre mener at et godt samfunn bygges på tillit til og respekt for enkeltmennesket. Samfunnet er til for å styrke enkeltmennesket. Hver enkelt skal ha størst mulig frihet til og ansvar for å forme sitt eget liv og sin egen fremtid, basert på respekt for andre og for fellesskapet.

Hva er viktig for Gjesdal Høyre

I dette partiprogrammet har vi forsøkt å gi dere velgere et innblikk i hva som er viktig for Gjesdal Høyre. Vi har valgt ut noen satsingsområder som er viktige for oss, og som vi vil jobbe aktivt med i den kommende perioden.

Barn og ungdom
For Gjesdal høyre er barn og ungdom vår viktigste ressurs. Barnehagene og skolene er bærebjelker i vårt velferdssamfunn. De skal, sammen med foreldre, gi barn og unge et trygt og godt grunnlag for å klare seg videre i livet.

Gjesdal høyre ønsker en barnehage som gir trygg omsorg, og hvor barn får lære gjennom lek og stimulering av deres naturlige nysgjerrighet.
Høyre ønsker en skole med kvalitet og kunnskap. Vi må sørge for at skolen skaper muligheter for alle, uavhengig av hvilken bakgrunn man har. Tidlig innsats er viktig for å skape læringsglede og læringslyst, slik at flere fullfører og består skoleløpet. Det er ikke bare fagene som er viktige i skolen, men også sosial kompetanse og barn og unges psykiske helse. Dyktige medarbeidere i barnehage og skole er avgjørende for at våre barn og unge skal oppleve kvalitet og mestring på disse arenaene.

Gjesdal Høyre vil:
●  styrke skolehelsetjenesten spesielt på psykisk helse og tiltak mot mobbing
●  sørge for finansiering av nye læremidler etter innføring av ny læreplan
●  fortsatt gi tilbud om etter- og videreutdanning og faglig utvikling til ansatte i
barnehage og skole
●  fortsatt prioritere tidlig innsats i barnehagen
●  gjøre undervisningen mer relevant for arbeidslivet
●  videreføre fraværsoppfølging i grunnskolen
●  legge til rette for lære- og praksisplasser
●  sørge for kort ventetid på barnehageplasser og fleksibelt/rullerende opptak
●  utrede muligheten for videregående skole på Ålgård
●  styrke barnevernet
●  legge til rette for at fritidsaktiviteter også er tilpasset barn og unge med
funksjonsnedsettelser.
●  redusere prisene på SFO for elever på 3 og 4 trinn for familier med lav inntekt.
●  innføre støttetimer til barnehagebarn med språk- og atferdsvansker.

Helse og velferd

Et godt og bærekraftig lokalsamfunn legger til rette for et vennlig samfunn for alle. Det bygger på at hver og en tar ansvar for sitt eget liv og for sin nærmeste familie. Det må finnes ordninger som legger til rette for og støtter opp om de som har behov for drahjelp og oppfølging for å kunne mestre og leve livet.
Kommunen, dvs lokalsamfunnet med familie, naboskap, frivillige, trygghetsteknologi og gode helse- og velferdstjenester skal bidra til et mangfold av muligheter for den enkelte

Gjesdal Høyre ønsker å videreføre intensjonen bak Solberg- regjeringens eldrereform «Leve hele livet» for en trygg og aktiv alderdom. Reformen skulle bidra til at eldre kunne mestre livet lenger, ha trygghet for at de fikk god hjelp når de hadde behov for det, at pårørende kunne bidra uten at de blir utslitt og at ansatte kan bruke sin kompetanse i tjenestene.
Et trygt samfunn bygges nedenfra, av trygge familier og trygge nærmiljø. Gjesdal Høyre vil ha økt fokus på å forebygge og avdekke vold i nære relasjoner, samt ha fokus på tidlig innsats for å forebygge selvmord og psykisk sykdom.

o Sjef i eget liv
Gjesdal Høyre vil:
▪  At alle 70-åringer får anledning til å si hvordan de ønsker å tilbringe sin alderdom
▪  Påse at private utbyggere legger til rette for boliger med felles arealer som f.eks. uteareal, treningsrom, kafe m.m.
▪  Ta i bruk velferdsteknologi slik at de eldre blir mest mulig selvhjulpen og trygg i hverdagen, og lærer å bruke digitale verktøy for å opprettholde sosialt nettverk

o Livskvalitet for alle
Gjesdal Høyre vil:
▪  Styrke kompetansen hos medarbeiderne innenfor helse- og velferd
▪  Styrke bemanningen i turnustjenestene
▪  Styrke fastlegeordningen og helsesykepleier tjenesten
▪  Styrke legedekningen på sykehjemmet og bofellesskapet, og innføre systematisk legemiddelgjennomgang
▪  Styrke og øke kapasiteten til hjemmerehabilitering
▪  Styrke samarbeidet mellom hjemmetjenestene og frivilligsentralen
▪  Tilrettelegge for brukerdrevne aktiviteter og dagtilbud
▪  Tilrettelegge for pårørende
▪  Følge opp 0-visjon for selvmord
▪  Styrke ordningen med brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
▪  Gjennom aktiv folkehelsearbeid fremme god helse hos kommunes innbyggere

o Velferdsteknologi
Gjesdal Høyre vil:
▪  Videreutvikle teknologiene sammen med andre offentlige og private aktører
▪  Lage en strategi for informasjon og opplæring i tilgjengelige teknologier

Næring

For å skape gode og livskraftige lokalsamfunn er det en viktig forutsetning at kommunen har et godt og skapende næringsliv. Det er viktig for å sikre en sunn befolkningsøkning i kommunen. Dette mener vi kan oppnås ved å tilrettelegge for flere private arbeidsplasser i Gjesdal.

Gjesdal Høyre vil at det skal legges til rette for at det kan etableres gode næringsvirksomheter i hele kommunen. For å kunne ta hele kommunen i bruk, er det også viktig at boligpolitikken i kommunen er med og bidrar til dette.

Gjesdal Høyre vil bidra til at det etableres gode strategiske verktøy for utvikling av turismen i kommunen. Gjesdal Høyre vil også bidra til en effektiv sentrumsutvikling og utvikle sentrum som en destinasjon.

Landbruk:
Gjesdal Høyre vil:
●  Legge til rette for at bonden kan opprettholde en lønnsom og effektiv drift, bland annet ved at bonden lettere skal kunne investere i og utnytte egen eiendom.
● Begrense nedbyggingen av matjord(dyrket jord) og legge til rette for erstatningsjord, der nedbygging ikke er til å unngå.
● Legge til rette for økt gardsturisme.

Kommunen:
Gjesdal Høyre vil:
Sørge for konkurransemessig riktige kommunale gebyrer
●  Sørge for kontinuerlig utvikling av kommunens næringsareal og legge til rette for nye
områder
● Sikre effektiv og forutsigbar kommunal saksbehandling.
● Legge til rette for en økt etablering av nye arbeidsplasser i kommunen, med fokus på
kommunens næringsarealer.
●  Stimulere til utviklingen av kontorfellesskap(hub).

Reiseliv:
Gjesdal Høyre vil:
● Legge til rette for å ha fleksible åpningstidsbestemmelser for å være mest mulig attraktive for turisme
●  Legge til rette for at naturopplevelsene vi har i Gjesdal kan bli lettere tilgjengelige, og akseptere en begrenset kommersialisering av disse (f.eks tillate etablering av parkeringsmuligheter)
●  Få utarbeidet en helhetlig plan for turistaktivitetene i kommunen
● Akseptere mindre og begrensede naturinngrep for å legge til rette for spektakulære
turistattraksjoner.

Boligutvikling:
Gjesdal Høyre vil:
● Tilrettelegge for boligbygging i hele kommunen
●  Etablert/utvide nytt byggefelt på Gilja og Oltedal.
●  Tilrettelegge for både private og kommunale tomter
●  Sørge for differensiert boligbygging slik at flest mulig får mulighet til å eie sin egen
bolig.
●  Avvikle eiendomsskatten på bolig (gradvis)
●  Modernisere reguleringsplaner

Miljø

Gjesdal Høyres mål er en bærekraftig utvikling av kommunen. Klimaendringene og naturkrisen er reelle og representerer en grunnleggende utfordring for vårt samfunnssystem og vår økonomi.
Høyres klimaløsninger skal være fremtidsrettede, teknologidrevne, kunnskaps- og markeds- baserte.
Høyre skal ha ambisiøse, men realistiske mål, hvor det viktigste er at tiltak bidrar til utslippskutt. For Gjesdal høyre er det også viktig å bevare naturmangfoldet.

Gjesdal Høyre vil:
● Stille krav til at kommunen til enhver tid har en oppdatert klima- og naturmangfoldstrategi og planverk for dette.
● At det stilles miljøkrav i alle kommunens anbud og innkjøp.
● Si Nei til vindkraft i uberørte naturområder.
● Redusere bruken av plast.
● Verne om kommunens grønne lunger.
● Støtte frivillige lag og foreninger i deres arbeid med å holde nærområdene rene og trivelige.
● Redusere matsvinn i kommunale virksomheter som eldrehjem, barnehager og skoler.
● Sikre at naturområder forvaltes på en måte som ikke truer naturmangfoldet og ivaretar hensynet til friluftsliv, turisme og næringsinteresser.

Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til menneskene som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine behov.

Kultur og frivillighet
Gjesdal Høyre ønsker at Gjesdal skal være en kommune som det er attraktivt å bo i. Mange unge velger å bosette seg andre steder enn i Gjesdal etter endt utdanning. For å gjøre det mer fristende å bo og leve i Gjesdal er det derfor viktig at det finnes mange forskjellige typer kulturtilbud til innbyggerne.

Kultur er så mange ting. Kultur er det som binder oss mennesker sammen, enten det er i form av organiserte idrettsaktiviteter, ved å møtes på utesteder eller ved å delta i eller erfare kunstopplevelser i det offentlige rom. Deltakelse i kulturaktiviteter er sosialt utjevnende og en viktig arena for integrering.

Mange unge falt ut av organisert idrett og fritidsaktiviteter under pandemien. Frivillig innsats i kultur, idrett og friluftsliv skaper viktige sosiale treffsteder for både barn, unge og eldre. Derfor er det viktig at alle gis mulighet til å være med i kultur- og fritidsaktiviteter, uansett hvilken økonomisk situasjon de er i. Både de frivillige organisasjonene og de uorganiserte frivillige gjør en uvurderlig innsats, som det er svært viktig å vise at vi setter pris på.

For tiden er det mange som flytter til Gjesdal fra andre steder i landet. De er ofte vant til å ha et pulserende uteliv i nærheten, eller i hvert fall et godt kollektivtilbud til nærmeste sentrum.

Gjesdal Høyre vil markedsføre Gjesdal som et trivelig sted å bo og leve i, ved å:
● Være positiv til tiltak som fremmer sosialt uteliv, både på Ålgård, i Oltedal, i Dirdal, på Gilja og i Frafjord.
● Støtte opprettelsen av restauranter, musikkpuber, barer og andre utesteder, og skape et variert uteliv i sentrum av Ålgård.
● Etablere kino på Ålgård.
● Videreutvikle biblioteket til å bli et samlingssted og en arena for kulturspredning i kommunen.
● Bygge ny svømmehall på Ålgård.
● Ha forutsigbare ordninger for lag og organisasjoner.
● Støtte tiltak for uorganiserte barn og unge.
● Støtte finansiering av Kulturskolen og andre lag og institusjoner som formidler kunst og kultur.
● Støtte og utvikle Frivilligsentralen.
● Oppmuntre til privat sponsing av kulturaktiviteter.
● Organisere tilbud om byvandring med orientering om Gjesdals historie og utvikling.
● Likestille private og kommunale idrettsanlegg.
● Ved nasjonal energikrise øke den kommunale strømstøtten til lokale lag, idrettshaller og foreninger.

Samferdsel
Gjesdal er en stor kommune, med et spredt befolkningsmønster. Høyre ønsker å binde Gjesdal sammen ved hjelp av gode kollektivtilbud gjennom hele kommunen. Vi ønsker også å ha god infrastruktur slik at barn skal ha en trygg skolevei.

Gjesdal Høyre vil ha:
● Bedre kollektivtilbud til og fra Ålgård, med fokus på raskeste vei mellom kollektivknutepunktene.
● Bedre busstilbud til utkantene i kommunen, der ordning med HENT MEG skal vurderes.
● Felles takstsone for buss i hele Gjesdal
● Fortgang i planleggingen og gjennomføringen av 4-felt på E39 fra Sandnes til Ålgård.
● Skolerute fra Gilja, Dirdal og Oltedal direkte til Sandnes over Seldal.
● Vektlegge veivedlikehold og utbedring av veibelysning
Pendlerparkering ved E39 og FV450.
● Gode parkeringsmuligheter i Ålgård sentrum, mest mulig under bakken eller i fjell.
● Utnytte traseen på Ålgårdbanen til noe annet enn tog.
● Bysykkelstasjoner i nabolag rundt om i kommunen
● Jobbe for ny tverrforbindelse til Jæren.

Beredskap og infrastruktur

I forskrift om kommunal beredskapsplikt presiseres det at kommunen skal ivareta befolkningens sikkerhet og trygghet. Kommunen skal jobbe systematisk og helhetlig med samfunnssikkerhetsarbeid på tvers av sektorer i kommunen, for å redusere risiko for tap av liv eller skade på helse, miljø og materielle verdier.

God beredskap må bygges opp over tid, og det må trenes og øves regelmessig. En vil aldri kunne planlegge for alt, men jo bedre og mer oppmerksom en er på beredskap og samfunnssikkerhet, jo bedre forberedt vil kommunen være for å kunne håndtere det utforutsette.
I Gjesdal kommune gjøres det mye bra arbeid innenfor beredskapsfagfeltet. Det er viktig for Gjesdal Høyre at det bygges videre på dette viktige arbeidet.

Vi har gjennom pandemiene også tilegnet oss mye nyttig kompetanse som må videreføres og videreutvikles, slik at dette også kan gjøres gjeldende innenfor andre beredskapsområder og fagfelt.
Å sikre god beredskap handler ikke utelukkende om å tilføre mer ressurser. En må tenke helhetlig og en må først og fremst sikre at en utnytter eksisterende ressurser på best mulig måte. For Gjesdal Høyre er det også viktig at en tenker på totalforsvaret.

Gjesdal Høyre vil:
● Videreutvikle det beredskapsmessige samarbeidet på tvers av kommunene.
● Prioritere beredskapsarbeidet i kommunen og oppfølging av eksisterende planverk.
● Sikre at erfaringene og kompetansen vi har opparbeidet oss gjennom pandemien videreføres og bygges videre på, og overføres til andre fagområder.
● Sikre og videreutvikle et godt samarbeid mellom kommunen og frivillige organisasjoner innenfor beredskapsfagfeltet.
● Sørge for at kommunes IKT tjenester er sikre og forsvarlig ivaretatt.
● Opprettholde brannberedskapen, herunder røykdykker kapasiteten, i Oltedal og Gilja.

Bedre lokalsamfunn med Høyre.

(Utdrag fra resolusjonen «Bedre lokalsamfunn med Høyre» som ble vedtatt på Landsmøtet 2022. Hele resolusjonen finner en på Hoyre.no.)

Det er i lokalsamfunnet og kommunene vi lever livene våre, og det er her vi bygger grunnlaget for framtiden, gjennom samhandling med frivilligheten, næringslivet og sivilsamfunnet. Et godt lokalsamfunn kjennetegnes ved at vi setter pris på og heier på menneskers engasjement og innsatsvilje.

Høyre vil at det skal være trygt i ditt lokalsamfunn. Du skal kjenne at du hører til der du bor. Det skal være mulig å bidra i nærmiljøet på dine premisser. Høyre vil at du skal få bestemme mest mulig over ditt egent liv og din egen eiendom.

For Høyre er prinsippet om lokalt selvstyre grunnleggende. Vi vil ha økt lokal handlefrihet fordi det er lokalpolitikerne, innbyggerne, ansatte, frivillige organisasjoner og lokale bedrifter som kjenner sine ønsker og behov best. Derfor vil Høyre gi kommunene mer lokal selvbestemmelse og økt handlingsrom.

Høyre mener et mangfoldig samfunn må bygge på våre felles verdier, normer og tradisjoner. For å skape gode lokalsamfunn er det viktig å anerkjenne og verdsette at vi alle er unike. Enkeltmennesket skal ha frihet til å tro, mene og leve i tråd med egen overbevisning. Derfor må også kommunene legge til rette for individets frihet og ikke regulere private forhold mer enn nødvendig.
Samtidig må kommunen forebygge diskriminering, negativ sosial kontroll og hatkriminalitet både gjennom aktivt holdningsarbeid og lokale handlingsplaner.

Noe av det viktigste vi kan gjøre for å forhindre utenforskap i kommunene er å sikre et godt helsetilbud til de som trenger det mest. Høyres mål er at alle som trenger helsehjelp skal få det, slik at de i størst mulig grad skal kunne mestre eget liv. Spesielt viktig er kommunenes arbeid med rusomsorg og psykisk helse. Et godt forebyggende arbeid og tilgjengelige lavterskeltilbud er avgjørende.

Kvalitetsarbeidet ”Leve hele livet” må følges opp i kommunene. Målet er at eldre skal få bedre hjelp og støtte til å mestre livet. ”Leve hele livet” handler om de grunnleggende tilbudene til eldre: mat, aktivitet og felleskap, helsehjelp og sammenheng i tjenestene.