Vi eier Halden sammen

Grunnen til at jeg valgte Høyre er at jeg tror at det er menneskene i et samfunn som vet hvor skoen trykker og at politikken skal lages med utgangspunkt i den hverdagen folk lever i.

Ett og et halvt år kan virke lenge, men som mange sikkert har erfart etter at den hardeste delen av pandemien har gitt seg, så går den veldig fort. Det går så fort at det politiske miljøet i Halden har begynt å forberede seg på valg. Akkurat nå foregår det prosesser hvor man både skal jobbe frem de løsningene som vi mener skal gjøre Halden enda bedre i fremtiden. Samtidig skal man velge det mannskapet som skal sørge for at det blir gjennomført. Dette gjelder alle partiene i Halden. Jeg har valgt meg Høyre.

For Høyre handler politikk om å finne virkelige løsninger på virkelige problemer for virkelige folk. Her kan man fort se seg litt blind når man står med begge beina plantet i den politiske hverdagen. For vår del er det derfor kjempeviktig å møte folk for å høre hva de er opptatt av. Denne våren skal vi besøke bedrifter og husstander for å møte mennesker. Vi skal være tilgjengelige i byen og vi skal møte organisasjoner og frivillige som ønsker å skape enda mer i kommunen vår.

Vi håper dere vil møte oss med både problemer og løsninger. Det som er viktig for deg er mest sannsynlig viktig for ganske mange andre også. Vi skal ta med oss alle innspill når vi skal lage vårt prosjekt og det prosjektet skal vi dele med dere. Et program som bare utarbeides på et møterom på Rådhuset vil mest sannsynlig ikke bli veldig bra. Vi eier Halden sammen!

Men én ting er viktig for oss uansett, og det er at alle innbyggere føler de blir tatt på alvor. Det betyr ikke at man alltid får det som man helst vil, men at man opplever at alle strekker seg langt i å oppfylle alle ønsker. En kommune skal si «ja» når man kan og «nei», bare når man absolutt må. Vi opplever at det i dag er mye enklere å bare si nei. Det finnes alltid en forskrift man kan bruke for å sette begrensninger. Hvis man sier nei når man kan, og nei når man må blir det fort vanskelig å få til noe.

Det betyr ikke at vi skal bryte lover og forskrifter. Det er en grunn til at vi har lover, men det er allikevel sånn at man ofte må tolke regelverket. Da ønsker vi i Høyre at de alltid skal tolkes i favør av et ja. Det skal gjøre litt vondt når vi må si «sorry, dette får vi ikke til». En Høyrekommune skal da ikke bare sende ut et «nei», men komme med forslag til hva som kan gjøres for at det skal bli et ja. En Høyrekommune vil finne løsninger sammen med de som ønsker å skape noe.

Hvis dette er viktig for deg, vil vi veldig gjerne at du skal lage den kommunen sammen med oss. Det kan du gjøre gjennom å komme med innspill til oss i Høyre. Aller størst påvirkning har man hvis man engasjerer seg. Vi i Høyre ønsker å ha med enda flere på laget og denne våren har vi startet med jevnlige møter hvor vi tar et glass og en matbit sammen og diskuterer hvordan Halden skal se ut i 2030. I disse uformelle diskusjonene er alle velkomne og kanskje finner du ut at du har lyst til å være med oss.

Velkommen skal du være!

Først publisert i Halden Arbeiderblad