Trygg styring av Hammerfest

AKS

Hammerfest kommune har en av landets største gjeldsbyrder pr innbygger, svært høye kostnader til kommunal administrasjon, generelt høye driftsutgifter målt mot sammenlignbare kommuner, og kommunebudsjetter preget av store overskridelser og svært lite realistisk budsjettering av allerede kjent aktivitet.  Dersom det skal være mulig å opprettholde nødvendig kapasitet og kvalitet på det tjenestetilbudet innbyggerne forventer, så er det er helt nødvendig med radikal omstilling av sentrale deler av driften av Hammerfest kommune. I tillegg til grundig analyse og tiltak knyttet til utgiftssiden, er det også behov for å intensivere arbeid med tiltak som gir økte inntekter for kommunen.

Hammerfest Høyre vil jobbe for at:  

  • Det politiske Hammerfest skal gå foran som et godt eksempel og ikke koste mer enn nødvendig. Frikjøp for varaordfører skal reduseres fra 100% til 20%, og den politiske organiseringen vurderes på ny med sikte på færre utvalg og færre representanter.
  • Hammerfest kommune skal iverksette et omfattende omstillingsprogram, med hensikt å; redusere kommunens kostnader til administrasjon og ledelse, redusere støtte- og stabsroller, redusere antall ledere og ledernivåer, og å redusere prosjektportefølje.
  • Det vurderes etablering av flatere organisasjonsstruktur med færre ledernivå.
  • Hvert enkelt virksomhetsområde skal ha utvidede delegerte myndigheter, skal tildeles realistiske budsjetter, og gjøres mer ansvarlig for etterlevelse av budsjett, kvalitet og innhold.  
  • Omstillingsprogrammet skal gjøre et skarpere skille mellom lovpålagte og ikke-lovpålagte kommunale tjenester, og fjerne tidligere tiders bruk av ostehøvel-prinsippet når det gjelder innsparingstiltak. Den nye kommuneorganisasjonen skal reflektere de prioriterte områdene, i første rekke lovpålagte tjenestene, og dimensjoneres etter grundig vurdering av nødvendige oppgaver, kapasitet og kvalitet tjenestene skal ha.  
  • Å fortsette som før er ingen løsning, hvilket innebærer at en ikke skal beholde en enhet, en organisasjonsform, en stilling eller en oppgave bare fordi det alltid har vært sånn.
  • Kommuneorganisasjonen skal bli mer dynamisk, ha en flatere struktur, og endres kontinuerlig i retning av å bli orientert mot det grunnleggende: å levere gode tjenester til kommunens innbyggere.  
  • Hammerfest kommune i nært samarbeid næringslivet aktivt skal utvikle og «selge» Hammerfest som arbeidsregion, og gjøre en langt større strategisk innsats for å tiltrekke arbeidskraft til kommunen. Eksisterende prosjekt initiert av næringslivet skal brukes som plattform for dette arbeidet, og gis nødvendige ressurser til bedre og mer effektivt rekrutteringsarbeid også for kommunens behov. 
  • Sykefraværet i Hammerfest kommune må reduseres, med mål om å bli bedre enn snitt for sammenlignbare kommuner.
  • Hammerfest kommunes eiendomsmasse må reduseres betraktelig, og til et normalnivå sett i sammenheng med sammenlignbare kommuner. Vedlikeholdsbudsjettene må være tilstrekkelig til at man faktisk kan ivareta de bygningene eier, og sørge for økt levetid på kommunal eiendom. Fraflyttede lokaler, tomme uegnede bygg og boliger, og «nice to have»-bygg og arealer, selges uten videre opphold.
  • Leie i stedet for å eie må vurderes ut fra en streng vurdering av formål, behov og økonomi, og nybygg av både formålsbygg og boliger skal i den grad det er hensiktsmessig skje gjennom tett samarbeid med private utbyggere og andre offentlige etater.  
  • Alle kommunale anskaffelser og kontrakter skal rapporteres hvert kvartal til politisk hold, med målbare parameter for å indikere økte lokale leveranser, samt begrunnelser for alle anskaffelser og kontrakter som ikke tilfalt lokalt.   
  • Kulturarrangementer, enkeltarrangementer innen idrett og kultur, driftsstøtte til «gode formål» og annet som sorterer utenfor næringsbegrepet, skal støttes over kulturbudsjettet, ikke over strategisk næringsfond.  
  • Innbyggerne og brukere av kommunale tjenester skal ha mulighet til å si sin mening om omfang og kvalitet. Hammerfest Høyre vil derfor innføre årlige brukerundersøkelser innenfor de ulike tjenesteområder, og at resultatene fra disse skal ligge til grunn for videreutvikling og styring av kommunen.