Ung i Hammerfest

Barn og unge som vokser opp i Hammerfest skal oppleve et godt og trygt lokalsamfunn, med valgmuligheter innen tilbud, utdanning og arbeid. Barn og unge som vokser opp i Hammerfest er en viktig ressurs for både i dag og i fremtiden. Der bør derfor være prioritert at disse får muligheter og et godt liv i kommunen.

Fritidstilbud

• Hammerfest kommune skal videreutvikle etablerte kommunale fritidstilbud for unge, herunder ungdomshuset Bootleg, kulturskolen, fritidsklubber i distriktene, samt initiativ fra frivillige organisasjoner.

Hammerfest kommune skal støtte aktivitetstiltak i sommerhalvåret, både i kommunal regi og i regi av frivilligheten

Bolig

• Hammerfest kommune skal bruke Husbankens virkemidler, slik som startlån, maksimalt.
  • Det vurderes etablering av boligfond for unge i Hammerfest for å sikre at flere kommer inn i boligmarkedet i Hammerfest.
  • Prosjekt «Leie-for-eie» initieres og etableres, for å kunne gi flere mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Om mulig i samarbeid med private utbyggere.

Arbeidsliv

• Sammen med næringsliv bidra at de som velger å ikke ta skole eller utdanning også får mulighet til å komme seg ut i arbeidslivet.

Utdanning

• Hammerfest kommune utvider antall lærlingeplasser innen alle sektorer, for å sikre at elever fra Hammerfest videregående skole kan fullføre lærlingetiden i kommunen.
  • Hammerfest Høyre vil jobbe for å utvide antall studieretninger på Hammerfest Videregående skole, basert på behovene i arbeidsmarkedet, for å sikre at bedrifter og offentlig sektor i kommune har tilgang til godt kvalifisert arbeidskraft i fremtiden.
  • Det vurderes etablering av kommunal og/eller privat videregående skole, for å sikre regionen kvalifisert arbeidskraft.
  • Det gjennom nært samarbeid med næringslivet støttes opp om etablering av fagskoleutdanninger og høyere utdanningstilbud i Hammerfest.