Politikk

Når frivillegheita, næringslivet og offentleg sektor spelar på lag, skapar det gode lokalsamfunn. Høgre trur på enkeltmenneske si evne og lyst til å stå på eigne bein.

Vår oppgåve er å sørge for at menneske kan leve gode liv, uansett utgangspunkt. Vi skapar ikkje politikk for kommunen, men for alle som bur der. Høgre trur på eit samfunn som gir moglegheiter for alle.

Det skal være attraktivt å bo og arbeide i Hemsedal
Hemsedal er en attraktiv distriktskommune med stabil vekst i innbyggertallet.
Hemsedal Høyre ønsker et åpent, positivt og inkluderende lokalsamfunn med muligheter for alle. En trygg oppvekst, en god skole og et åpent arbeidsmarked er viktige tiltak for å gi alle en sjanse til å realisere sine ambisjoner og bidra til fellesskapet.

Hemsedal Høyre vil:
• Ha et allsidig næringsliv og et sterkt landbruk
• Arbeidstilbud for mennesker som står utenfor arbeidslivet
• Stimulere til at bedrifter og kommunen tar inn lærlinger
• Legge til rette for at idretten og frivillige organisasjoner kan bidra til å inkludere grupper som ellers faller utenfor

Vi vil ha et oppvekstmiljø som ser den enkeltes behov
Hemsedal har en flott ny skole som vi skal fylle med den beste faglige og sosiale læringen. Mestring og trivsel i skolehverdagen sikrer at barn og unge ikke faller fra. En god lærer er den viktigste faktoren for læring. Vi må derfor satse på læreren i Hemsedal Kommune. Vi ønsker å legge til rette alternative læringsarenaer i ungdomsskolen som f.eks. mer praktisk og yrkesfaglig innretning.

Hemsedal Høyre vil:
• Arbeide for tidlig innsats mot utenforskap
• Beholde barnehagene på Tuv og Ulsåk
• Rekruttere og beholde dyktige ledere
• Et samarbeide mellom skole og bygdaheimen
• Styrke tverrfagligheten
• Kompetanse i skole og barnehage til å håndtere psykisk helse, mobbing, utenforskap og andre       sosiale utfordringer
• Jobbe for mangfold av ulike barnehager, f.eks. friluftsbarnehage og gårdsbarnehage
•  Jobbe for å få på plass hall/gymareal til skolestart 2025
• Vi ønsker et SFO med et godt og variert innhold

Det skal være trygt og godt å bli gammel i Hemsedal
Hemsedal Høyre ønsker et aldersvennlig samfunn. Det er viktig å få kvalifisert arbeidskraft til å møte eldrebølgen. Hemsedal kommune må derfor være en attraktiv arbeidsplass for fagfolk innen helse- og omsorgsektoren. Hemsedal kommune må gi trygghet til de stadig flere eldre som ønsker å bo hjemme.

Hemsedal Høyre vil:
• Jobbe aktivt for å øke pasienters og pårørendes innflytelse over kvalitet og utvikling av helsetjenestene
• Økt fokus og satsing på bruk av velferdsteknologi i samarbeid med Hallinghelse
• Prøve nye arbeidsrutiner og tilrettelegge turnus i samarbeid med de ansatte
• Kompetanseløft for ansatte og etablering av tverrfaglige samarbeid
• Bidra til variert pleie- og omsorgstilbud som tar hensyn til den enkeltes behov
• IT- opplæring for eldre
• Styrke frivilligsentralen, lag og andre organisasjoner for utstrakt samarbeide om å tilby de eldre aktiviteter og fellesskap

En JA-kommune for næringsutvikling
Både innbyggere og næringsliv skal møte en JA-kommune som leter etter muligheter.

Hemsedal Høyre vil:
• Arbeide for å få flere helårs arbeidsplasser og styrke sommersesongen, være på lag med jobbskaperne
• Legge til rette for å få småbedrifter og gründere til å etablere seg i Hemsedal
• Kommunen skal være en pådriver, gi klare og positive rammebetingelser for å styrke næringsutvikling
• Kommunen må sørge for å legge til rette for næringsareal for nyetablering og støtte opp under etablering av en næringspark for kompetansebedrifter
• Ha en ansvarlig utvikling av reiselivet i Hemsedal. En videreføring av det kommersielle reiselivet er prioritert, men det skal også være fokus på utvikling av fritidsenheter slik at disse to formene for reiseliv balanseres på en god måte. Vi vil legge til rette for næringslokaler og et levende sentrum året rundt
• Forplikte oss til Smart fjellbygd prosjektet
• Hemsedal Høyre ønsker en miljø- og klimamessig god utvikling av Røggelia og Tuv

Vi vil ha et sterkt landbruk i Hemsedal
Landbruket er svært viktig for Hemsedal, både for sysselsetting, matsikkerhet og for å ta vare på kulturlandskapet. Et godt samspill mellom landbruk og reiseliv gagner begge parter.

Hemsedal Høyre vil:
• Arbeide for at landbruket skal kunne videreutvikles og styrkes
• Gi landbruket bedre mulighet til å utnytte ressursene sine, herunder fradeling areal der det er til fordel for videre drift av bruket
• Støtte til aktiv beiting i utmark og stølsdrift samt oppgradering av stølseiendommen
• Hemsedal Høyre vil være positive til at uvirksomme driftsbygninger kan brukes til annen næring enn landbruk
• Stimulere småskalaprodusenter for å utnytte lokale ressurser

Samferdsel og kollektivtransport i Hemsedal
Vi må styrke kollektivtrafikken både til og fra Hemsedal og internt i bygda. Hemsedal Høyre mener at utbedring av strekningene Ørgenvika – Gol og Gol – Hemsedal må prioriteres. Veipakke Hallingdal må regionen stå samlet om. Høyre er garantist for Ringeriksbanen og flere krysningsspor på Bergensbanen.
Hemsedal Høyre vil:
• Busstilbudet til alle tog på Gol stasjon videreføres• Utrede muligheten for rimelige månedskort på buss for ungdom i Hemsedal

Trafikksikkerhet i Hemsedal
Hemsedal Høyre ønsker en sammenhengende gangvei fra Ulsåk til Venås. Med økende trafikk på Rv 52 og stor andel tungtrafikk må det arbeides for en alternativ trase for Rv 52 utenom Trøim sentrum/ sentraene.

Hemsedal Kommune
Høyre vil legge vekt på at kommunen drives etter vedtatte planer, budsjetter og mot de mål og økonomiske retningslinjer som er satt av kommunens politikere. Hemsedal kommune skal være en attraktiv arbeidsplass, effektivt organisert og som er kompetansestyrt og resultatdrevet.

Hemsedal Høyre vil:
• Ledelse og ledelsesutvikling skal være prioritert i driften av kommunen
• Gi de ansatte en tydelig og god personalpolitikk
• Bidra til kontinuerlig kompetanseutvikling for de ansatte
• Økt fokus på et positivt og trygt arbeidsmiljø
• Bygge god tillit mellom politikk og administrasjon
• Høyre vil vurdere samarbeide med andre kommuner i Hallingdal i forhold til å bygge sterke kompetansemiljø bl. a. planarbeid, helse og oppvekst.

Kommunesammenslåing
Vi vil i denne perioden få kommunene med på å utrede muligheten for sammenslåing av kommuner i Hallingdal på en faktabasert måte.

Rettferdig eiendomsskatt
Hemsedal har blitt en av Buskeruds dyreste kommune å bo i. Vi ønsker å redusere og gjøre eiendomsskatten mer rettferdig.
Hemsedal Høyre vil:
• Prioritere bedre bruk av skattepengene dine slik at du får mer kommunale tjenester ut av lavere eiendomsskatt.
• Eiendomsskatten skal kun benyttes til investering/utbygging innen skole, helse, pleie og omsorg.
• Eiendomsskatten skal ikke økes, når det er forsvarlig skal den reduseres.

Boligbygging – ungbo – eldrebo
Høyre er positive til boligbygging i alle grendene i Hemsedal. Vi ønsker å ta hele bygda i bruk!

• Alltid ha tilgang på boligtomter i Trøim, Ulsåk og Tuv
• Der det er fornuftig ønsker Høyre at det kan bygges høyere og tettere.
• Bygge gode eldreboliger i nærheten av Bygdaheimen.
• Høyre ønsker å legge til rette for ungbo med å utrede «leie for å eie» som gir unge bedre mulighet til å komme inn på boligmarkedet.
• Høyre mener at vi skal fortsette med boplikt.
 • Kommunen må legge til rette for bygging av personalboliger.

Åpenhet og styrking av lokaldemokratiet
 Høyre vil arbeide for å styrke det lokale selvstyre, men for å løse flere felles oppgaver effektivt er et godt interkommunalt samarbeid nødvendig. Driften av kommunen skal ha fokus på miljø/klima og være under god økonomisk kontroll. Det skal være full åpenhet i all saksbehandling.

Barn og ungdom
Hemsedal har et trygt og godt oppvekstmiljø som vi skal ta vare på.

Hemsedal Høyre vil:
 • Styrking og oppgradering av ungdomsklubben slik at den blir mer attraktiv
 • Gi muligheter for at alle barn og unge kan delta på aktiviteter uavhengig av familieøkonomi
• I samarbeid med frivilligheten og næringslivet ønsker vi å etablere «Garasjin i Hemsedal» – en lokal mekkeklubb for ungdom

Hemsedal er rik på kultur, frivillighet og idrett.
Frivillighet skaper lokalt engasjement, felleskap, integrering og kulturell og demokratisk bevissthet. Frivillighet, kulturliv og idrett skaper god folkehelse. Frivilligheten er limet i samfunnet. Derfor ønsker Høyre å arbeide gode rammer til idrett, frivillighet og kultur i Hemsedal

Hemsedal Høyre vil:
• Hemsedal trenger en egen kulturplan – langsiktig strategisk plan for utvikling og målstyring av kulturarbeidet som gjøres i Hemsedal kommune
• Gjennomgang av kulturmidlene, og styrking av kulturbudsjettet der det trengs
• Mer fokus på samarbeid på kulturfeltet på tvers av kommunene i Hallingdal for å bedre dra nytte av kompetansen som Hallingdal besitter
• Økt samarbeid mellom kultur/ idrett og turistnæringen i Hemsedal

Miljø og klima
Miljø- og klimautfordringene må tas på alvor. Kommunen skal sørge for at bygdafolk og næringslivet får kunnskap om det grønne skifte og hvilke tiltak som kreves.

Hemsedal Høyre vil:
At alle skal ha fokus på energibruk, gjenvinning, gjenbruk og kildesortering
Miljø- og klimafokus i kommunes planer og reguleringsplaner
Miljø- og klimafokus ved utarbeiding av kommunens økonomiplaner
• Kartlegge behov for infrastruktur for å redusere bilbruk.
• Tilskudd til miljøsertifisering av bedrifter
• Videomøter/konferanser reduserer utslipp og bilbruk
• Hemsedal kommune skal kun gå til innkjøp av elbiler som tjenestebiler