Politikk

Når frivilligheten, næringslivet og offentlig sektor spiller på lag, skapes det gode lokalsamfunn. Høyre tror på enkeltmenneskets evne og lyst til å stå på egne ben.

Det er vår oppgave å sørge for at mennesker kan leve gode liv, uansett utgangspunkt. Vi skaper ikke politikk for kommunen, men for alle som bor der. Høyre tror på et samfunn som gir muligheter for alle.

Medlemmer

1. Skole og Barnehage

Et godt skole og barnehagetilbud skal stå for likeverd og gi individuelle muligheter for alle barn og unge ut fra barnets forutsetninger. Dyktige lærere er den enkeltfaktoren som sterkest påvirker muligheten for en positiv skolegang. Det er viktig å gi rom for å la lærerne og barnehagepersonell tilegne seg kompetanse.

Action points for Hitra høyre.

• Beholde en bred grendeskolestruktur basert på kvalitet og sikre god barnehagedekning i grendene.
  • Arbeide for å rekruttere god kompetanse og kvalifiserte lærere til både barnehage og skole.
  • Arbeide for bedret stabilitet ift. åpningstider i barnehagene.
  • Åpne opp og stimulere for bygging av private og offentlige barnehager.
  • Realisere utbygging av ny skole i Fillan.
  • Jobbe for en individuelt tilpasset opplæring og sikre læringsglede for alle.

2. Helse, psykisk helse og livsglede for alle.

Alle har vi et ansvar for egen helse. Det offentlige skal imidlertid sikre hjelp, omsorg og medisinsk behandling for de som trenger det. Høyre vil at det skal være enkelt å ta gode valg for egen helse og livsstil. Hver enkelt av oss skal ha størst mulig frihet og ansvar for å forme vårt eget liv.

Ensomhet er vår tids store folkehelseutfordring. Vi kan alle gjøre en innsats, og Høyre vil invitere til en bred samfunnsdugnad for å redusere ensomhet for mennesker i alle aldre. En god psykisk helse er viktig for god livskvalitet. Innsatsen må derfor settes inn tidligst mulig for de som sliter med sin psykiske helse.

Vi blir flere eldre, og de eldre lever lenger. Derfor må vi forberede helsetjenesten og Eldreomsorgen ift. nødvendige endringer i hvordan vi organiserer eldreomsorgen, Økt kompetanse og bruk av velferdsteknologi skal bidra til bedre kvalitet og økt valgfrihet i omsorgen.

Action points for Hitra høyre.

• å gjennomføre vedtatte prosjekter innenfor Helse og omsorg.
  • å styrke tilbudet til demente, hjemmeboende eldre og andre med omsorgsbehov. Sikre kvalitet og trygghet.
  • å legge til rette for å beholde fagfolket, rekruttere nye, gi støtte til de som ønsker utdanning og videreutdanning.
  • en legevaktordning som er åpen på kveldstid og også er attraktiv ift. rekruttering av leger.
  • styrket bruk av velferdsteknologi.
  • å forebygge ensomhet og sikre tilbudet ift. psykisk helse i øyregionen.
  • å etablere en besøkstjeneste.
  • å etablere et pårørenderåd for sykehjemmet.

3. Være attraktiv for næringslivet – ett godt sted å bo – og en opplevelse å besøke.

Hitra ligger i den regionen i Norge med størst næringsattraktivitet det siste tiåret. Høy innbyggervekst forteller at mange har funnet veien til Hitra. Stadig flere velger seg Hitra som sitt hjem og sitt arbeidssted. Som utviklingsorientert kystkommune har vi i Hitra Høyre klare målsetninger om å ytterligere øke vår attraktivitet for differensierte næringsetableringer, som bosted og som destinasjon.

Hitra kommunes utviklingsmuligheter er mangfoldige. Vi trenger et aktivt næringsliv for å bygge en god velferd. Derfor må vi arbeide for å videreutvikle de eksisterende arbeidsplassene og skape et godt grunnlag for nye. Vårt moderne samfunn blir mer og mer avhengig av gode veier, kollektivtransport, tilstrekkelig med kraft og god digital infrastruktur.

Action points for Hitra høyre.

• jobbe for effektiv, løsningsorientert og serviceinnstilt saksbehandling!
  • jobbe for digital infrastruktur med god dekning i hele kommunen.
  • revidere «Hovedplan for vann» med mål om rent vann i kranen i hele kommunen
  • utbedre og asfaltere kommunale veger
  • jobbe for å få våre fylkesveger inn på prioritert liste for oppgradering og asfaltering
  • arbeide for å etablere gang- og sykkelveger.
  • støtte realisering av ferjesambandet Laksåvika – Kjørsvikbugen.
  • arbeide for å etablere tidligbåt til Trondheim.
  • utvikle samarbeidet med våre nabokommuner.
  • si nei til eiendomsskatt på bolig og fritidsbolig.
  • Jobbe for å styrke det kollektive rutetilbudet.
  • få på plass støtteordninger for ungdom som vil etablere seg med egen bedrift i kommunen.
  • jobbe for å koble sammen FV6440 og FV 6442 med ny vei mellom Nordvika og Storvågen.
  • arbeide for å etablere nye næringsarealer i kommunen.

4. Kultur og frivillighet! Opplevelsen, historiefortellingen og lokal mat.

Hitra har et kulturliv preget av stor lokal innsats og engasjement. Det frivillige engasjementet er en viktig bærebjelke i lokalsamfunnet. Små ressurser utløser ofte stor frivillig innsats.

«Man har så forskjellige behov – og så ulikt utgangspunkt. De trygge omgivelsene og de store opplevelsene. En kystnatur vi kan leve av, et samfunn vi trives i, utfordringer som bringer oss fremover og stolthet som smitter. Vi har mye å gi, og et ønske om å dele!»

Action points for Hitra Høyre

• utvikle Grendautviklingsfondet.
  • beholde tilbud om gratis trening for unge.
  • etablere flerkulturelle treffsted.
  • jobbe for inkludering og integrering av innbyggere fra andre nasjoner.
  • etablere ett galleri hvor lokale kunstnere kan vise fram sin kunst.
  • etablere et tilbud om gratis konsertarena.
  • videreutvikle tilbudet i ungdomsbasen.

5.     Veien mot et bærekraftig samfunn.

Verdiskapningen skal opp, utslippene ned.

Klimaproblemene er vår tids største utfordring. Norge skal være et lavutslippssamfunn i 2050. Høyre vil ta markedet i bruk i miljøets tjeneste, for å gjøre det lønnsomt å gjennomføre god klimapolitikk og bidra til å skape vekst og lønnsomme grønne jobber. Høyre vil videreføre og forsterke forurenser betaler-prinsippet ved å bruke skatte- og avgiftssystemet – det skal lønne seg å ta klimavennlige valg.

Action points for Hitra høyre

• å engasjere rundt og støtte opp rundt den årlige Strandryddeuka.
  • å oppfordre alle bedrifter til å engasjere seg i Miljøfyrtårnordningen.
  • å bygge nye ladestasjoner i kommunen.
  • å gå elektrisk ved anskaffelse av kommunale biler.
  • å øke tilgangen til landstrøm ved kai og havneanlegg for å redusere utslipp, dieselforbruk og støy.
  • å sertifisere Hitra som et bærekraftig reisemål.