Referat fra årsmøtet 2018!

Lørdag 10. november 2018 hadde Indre Fosen Høyre årsmøte på Landnota bar amp;amp; spiseri i Råkvåg. I tillegg til vanlige årsmøtesaker fikk vi besøk av ordførerkandidat i Trondheim, Ingrid Skjøtskift, og Jan Grønningen og Henrik Kierulf fra Trøndelag Høyres fylkestingsgruppe.

REFERAT FRA ÅRSMØTET

Til stede: Daniel Lyngseth Fenstad, Ove Vollan, Steinar Saghaug, Rune Schei, Vigdis Schei Wårum, Sverre Skalmerås, Georg Høgsve, Håvard Fjeldvær, Kristoffer Fjeldvær, Arve Storsve, Jørgen Sannan, Knut Nesset, Harald Sommerseth og Karl Idar Frengen. Alle har betalt kontingent og er stemmeberettiget.

GODKJENNING AV INNKALLING OGSAKSLISTE

Innkalling og saksliste godkjent med merknad:årsmøtet er kritiske til at en så liten andel av kommunestyrerepresentantene og styremedlemmene er til stede på årsmøtet.

Behandling av normalreglement for kommunestyregruppen utsatt til 2019.

VALG AV MØTELEDER OG REFERENT

Daniel valgt til møteleder og Ove valg tilreferent.

ÅRSMELDING 2018

Årsmeldingen for 2018 godkjent. Se årsmeldingunder.

REGNSKAP 2017

Regnskapet for 2017 godkjent.

VALG

Valgkomiteens forslag enstemmig valgt.

Styret 2019:

Daniel Lyngseth Fenstad

Ove Vollan

Vigdis Schei Wårum

På valg. Valgt for 2 år.

Håvard Fjellvær

Julie Waterloo

Valgt for 2 år.

Georg Høgsve

Ken Robin Sivertsvik

Valgt for 2 år.

Bjørn Vangen

Valgt for 1 år.

Alvin Berg

Valgt for 1 år.

Arve Storsve

Gjenvalgt for 1 år.

(Styret konstituerer seg på første styremøte etter årsmøtet)

Revisorer 2019:

Kristin Wanvik Hagen

Harald Sommerseth

Styrets innstilling til fylkesårsmøteutsendingerog valgkomite enstemmig valgt.

Utsendinger til fylkesstyreårsmøtet 2019:

Delegater: Ove, Ken Robin, Jørgen, Julie, Georg, Håvard

Vara: Arve, Sverre, Theresa, Sunniva, Dagfrid, Erik, Karl Idar, Peder, Gerd Sissel

Valgkomité 2019:
Jon Vidar (leder), Alvin og Lillian.

EVENTUELT

Ingen innkomne saker.

ÅRSMELDING INDRE FOSEN HØYRE 2018

STYRET OG VERV

I 2018 har styret i Indre Fosen Høyre beståttav:

Leder Daniel Lyngseth Fenstad

Karl Idar Frengen, helse og omsorg

Malin Lyng, oppvekst

Annet

Vigdis Schei Wårum er fra høsten 2018 ansatt i 50 % stilling som kampanjerådgiver i Trøndelag Høyre.

MEDLEMSTALL

Indre Fosen Høyre har pr. 10. november 106 medlemmer, hvorav 87 er betalende. Det er registrert 9 nye medlemmer og 10 utmeldte medlemmer i 2018. Utmeldingene skyldes både aktive utmeldelser og fjerning av medlemmer som ikke har betalt kontingent.

Georg har vært medlemsansvarlig i 2018. Han har fulgt opp at medlemmer med verv har betalt kontingent. Styret har tatt kontakt med utmeldte medlemmer, hvor noen har meldt seg inn igjen. I tillegg har Vigdis og Daniel ringt til medlemmer uten e-postadresse. Det er viktig at vi til en hver tid har oppdatert kontaktinformasjon, slik at medlemmene mottar informasjon om politiske saker og aktiviteter i Høyre.

AKTIVITET

MØTEAKTIVITET

Styret har avholdt 5 styremøter. Gjennomgående tema på styremøtene har vært økonomistyring og medlemspleie. Det har vært varierende oppmøte på styremøtene, da flere har mange jern i ilden og er opptatt på annet hold. Tiltak for å bedre oppmøtet på styremøtene kan være å legge styremøtene i tilknytning til andre møter og sikre at diskusjonene som tas opp i styret oppleves som relevante og nyttige. Et tiltak kan også være å delegere administrative oppgaver til et arbeidsutvalg, slik at styret kan fokusere på mer overordnede problemstillinger.

Det har blitt holdt 6 medlemsmøter, inkludert prøvenominasjon til fylkestinget og nominasjon av ordførerkandidat. I tillegg har det blitt avholdt gruppemøter i forkant av kommunestyremøtene. I 2018 har møtene blitt lagt opp slik at skillet mellom medlemsmøter og gruppemøter har vært tydeligere enn tidligere.

Oppmøtet på medlemsmøtene har vært mellom 10 og 30 medlemmer, avhengig av tema på møtet. Tema på møtene har vært strategi, vei og næring, skolestruktur og barnehage, og helse. I august ble det i tillegg til medlemsmøte avholdt bedriftsbesøk hos CNC Produkter i Leksvik. Eksterne besøkende har vært stortingsrepresentant Guro Angell Gimse, tidligere fylkessekretær Christian Ingebrigtsen, styrer Akrobaten barnehage Hege Bergo, styrer Høgåsmyra barnehage Anne Kristin Utseth og gruppeleder i Ørland Høyre Hilde Kristin Sandvik.

I februar ble Indre Fosen Senior Høyre stiftet, med Dagfrid Enga Fenstad som leder. Eksternt besøk på stiftelsesmøtet var Christian Ingebrigtsen, og Lars Myraune og Trond Eirik Hofstad fra Trøndelag Senior Høyre. Senior Høyre har avholdt ett åpent møte på museet Kystens Arv med fremtidsfullmakt, testamente og ektepakt som tema. Innleder på møtet var formueforvalter Kathrine Smalsvik. Senior Høyre har i tillegg til stiftelsesmøtet avholdt to styremøter.

Den 25. september ble Steinar enstemmig valgt til ordførerkandidat på nominasjonsmøtet. I tillegg ble Daniel valgt til 11. kandidat, Vigdis valgt til 52. kandidat og Steinar valgt til 60. kandidat på Trøndelag Høyres fylkestingsliste den 20. november.

STAND OG KAMPANJE

Indre Fosen Høyre har hatt stand på Leksvikmartnan og Rissamartnan sammen med Unge Høyre.

Fra høsten 2018 har vi forsøkt å møte velgerne på stand i forkant av hvert kommunestyremøte. Formålet med velgermøtene er å være mer synlig og få innspill til programarbeidet. Unge Høyre har også deltatt på stand med Indre Fosen Høyre.

I mai deltok Daniel, Ove, Vigdis og Ken Robin på Høyres kampanjesamling. Målet med kampanjesamlingen var å gi kampanjeapparatene rundt om i lokalforeningene inspirasjon til å starte den lange valgkampen til valget 2019.

REGIONALE OG NASJONALE SAMLINGER

I februar deltok Daniel, Ove, Vigdis, Ken Robin, Bjørn, Rune og Sunniva på Trøndelag Høyres fylkesårsmøte.

Indre Fosen Høyre har vært representert på landsmøtene til både Høyre, Unge Høyre og Høyres studenter. Vigdis deltok på Høyres landsmøte i april. I juni representerte Theresa, Sunniva og Erik Trøndelag Unge Høyre på Unge Høyres landsmøte. Daniel var med i Høyres studenterforening i Bergens delegasjon på Høyres studenters landsmøte i juni.

Sunniva deltok på Unge Høyres sommerleir i august.

I september deltok Vigdis på kommunalkonferansen i Stavanger.

Theresa ble gjenvalgt til arbeidsutvalget i Trøndelag Unge Høyre på deres generalforsamling i oktober. I tillegg til Theresa, deltok Sunniva og Erik på generalforsamlingen.

Daniel, Georg, Ove, Ken Robin, Vigdis og Rune deltok på Trøndelag Høyres nominasjonsmøte og programkonferanse i slutten av oktober.

I slutten av oktober deltok Theresa på likestillingskonferanse på Høyres hus i Oslo sammen med Trøndelag Unge Høyre.

SOSIALE MEDIER

Indre Fosen Høyre er den kommuneforeningen i Indre Fosen med desidert flest følgere på Facebook. Pr. 10. november har vi 830 likes på Facebook, opp 224 siden november 2017. Indre Fosen Unge Høyre har 317 følgere.

På det meste har rundt 4700 personer har fått innhold fra eller om Indre Fosen Høyre vist på skjermen sin.

I 2018 har vi kjørt flere betalte promoteringskampanjer på Facebook, både knyttet til enkeltinnlegg og for å få flere følgere. Promoterte enkeltinnlegg har primært vært for å få innspill på politikk og for å fremme positive innlegg om Steinar.

Fortsatt genererer valgkampvideoen fra 2015 en god del aktivitet på facebooksiden. Siden november 2017 har 1400 personer sett deler av videoen, til sammen 779 minutter visningstid. Det illustrerer hvor verdifull den type promotering er for å få oppmerksomhet rundt partiet på sosiale medier.

MEDIA OG NYHETSBREV

Høyres lokalpolitikere i Indre Fosen er svært synlige i Fosna-Folket. I 2018 har Steinar blitt nevnt 61 ganger i Fosna-Folket, 7 ganger i Adresseavisen og 6 ganger i Trønder-Avisa. I tillegg til Steinar er Rune, Daniel og Bjørn de mest aktive.

Fra april har Daniel, sammen med Steinar, sendt ut månedlig nyhetsbrev via APSIS (Høyres digitale løsning for utsendelse av nyhetsbrev). Det har kommet flere innspill på at medlemmene savner de ukentlige nyhetsbrevene Ove sendte ut da han var ordfører. Hyppigere nyhetsbrev betinger at flere bidrar med saker til nyhetsbrevene. Utvalgsmedlemmer kan for eksempel sende oppsummeringer etter utvalgsmøter for å informere om det politiske dag til dag-arbeidet Høyre driver med. Dette er et arbeid styret bør følge opp i neste periode.