Øker ikke eiendomsskatten

Karmøy Høyre er fornøyd med budsjettet som en har fått flertall for sammen
med posisjonspartiene Ap, Krf, Sp, Venstre og SV. Reversering av foreslått
økning i eiendomsskatt og satsing på både skole og omsorg er noen viktige
momenter i et tydelig Høyre-preget budsjett.

«Vi er glade for å få gjennomslag for å reversere økningen i eiendomsskatt som lå inne i kommunedirektøren sitt forslag til budsjett. I en tid der det meste blir dyrere så er dette et lite bidrag til de som opplever det stadig dyrere å eie egen bolig. Målet er en ytterligere reduksjon, i tråd med våre ambisjoner i valgkampen, men dette må tas gradvis satt opp mot andre viktige prioriteringer» sier gruppeleder Nina Ve i Karmøy Høyre.
Innen skole så fortsetter arbeidet med nye Vea skole, samtidig som vi ser det som viktig å komme raskere enn kommunedirektørens ambisjon med nye skole på Åkra. Det er også lagt inn to nye stillinger i skolesektoren som miljøterapeuter i skole og SFO. Det opprettes også en sosialrådgiverstilling. Kutt i kulturskolen er også reversert.
«Innen skole har vi også funnet rom for å gi gratis halvdags SFO for 3.trinn gjeldende fra høsten 2024. Sammen med redusert eiendomsskatt vil også dette være med å redusere utgiftene for barnefamiliene i kommunen» sier Ve.
Posisjonen finner det også riktig å beholde Kolnes barnehage – dette ut fra en helhetsvurdering knyttet til den posisjon som Kolnes vil få i kommunen samt at det nettopp er gjort store investeringer nylig.
Frivilligheten betyr mye både for Karmøy Høyre og posisjonen. Derfor er det også satset betydelig på frivilligheten. Her er det støtte til både dyrebeskyttelsen, reversert kutt til nærmiljøtiltak, tilskudd til Hjelpende hånd Haugalandet, økt tilskudd til Ung Arena Karmøy m.m.

Nytt sykehjem på Spanne ble en stor og viktig satsing for kommunen med 60 nye sykehjemsplasser, og legevaktsatsing er totalt også viktige satsinger for kommunen. Dette er satsinger som også lå inne kommunedirektørens forslag, som Karmøy Høyre og posisjonen stiller seg bak.
«Så er vi glade for at vi innen omsorgssektoren har funnet rom for å øke hukommelsesteamet med 30% stilling. Dette vil være viktig for de som rammes av hukommelsessvikt slik at en raskere kan komme i gang med riktig behandling. Demens er en sykdom som rammer alle rundt den som blir syk og denne styrkingen av teamet vil bety mye også for de pårørende» sier gruppelederen.