Bli bedre kjent med våre listekandidater Johannes og Svein

Johannes Skogland, født i 1967.

Vokst opp: I Fjogstadvegen på Klepp.

Bor nå: Leilighet over Extra på Klepp stasjon.

Jobber som: Flyttet hjem til Norge for 5 år siden, etter å ha jobbet i utlandet i 15 år. Jobber nå i Sandnes som koordinator for Expro Norge, et selskap som leverer servicetjenester til olje- og boreselskap.

Hvorfor meldte du deg inn i Høyre? Meldte meg inn i Unge Høyre da jeg var 16 år, hadde ingen politisk interesse men var interessert i ei fin jente som var medlem. Etter 40 år er jeg fremdeles medlem i Høyre. jeg mener at folk skal ha frihet til å foreta egne valg, og samfunnets oppgave er i hovedsak å legge til rette for dette samt ta vare på de som trenger støtte og hjelp.

Hva er dine hjertesaker i valgkampen? Jeg ønsker å jobbe for at vi har en kommune som alle som bor her er stolte av, og der alle får de tjenestene de trenger, samt legge til rette for videre vekst.

Vi må sikre at vi tar vare på og gir nødvendig hjelp til både unge, voksne og godt voksne. Vi må ha fastlege til alle, helst skal Kleppsbuen også kunne velge den fastlegen de ønsker. De som trenger psykisk helsehjelp må få dette, og vi må sørge for at alle som trenger hjelp i å gjennomføre daglige aktiviteter får den hjelpen de trenger. Vi må forbedre jordmortjenesten, og ha kontaktpersoner på plass for ungdommer som har spørsmål om legning og seksualitet, samt de som får beskjed om at de har kreft. Vi må jobbe videre for å støtte de som får en demensdiagnose, også de som er pårørende.

Svein Esten Bekken, født i 1965.

Vokst opp: Kvikne i Tynset kommune, Innlandet.

Bor nå: Kleppekrossen.

Jobber som: Meierist/ prosessoperatør på Tine Jæren.

Hvorfor meldte du deg inn i Høyre? Fordi Høyre har det partiprogrammet som passer best for mitt politiske syn, og har dyktige politikere både lokalt og nasjonalt.

Hva er dine hjertesaker i valgkampen? Unngå innføring av eiendomsskatt, bygge flerbrukshall på meieritomta, bedre kollektivtilbud, sentrumsutvikling og støtte til lokalt næringsliv.

Hva driver du med utenom politikk og jobb? Jeg er glad i å reise, gå tur, fiske og friluftsliv. Liker å lese, og har stor interesse for det meste av sport.