Skolen som fellesarena – Amine Mabel Andresens landsmøteinnlegg 2019

-Vi som politikere må tørre å satse og vi må ha klare krav som skoleeiere. Vi må motivere våre lærere til å være ledere, til å jobbe systematisk og støtte og ha tro på den gode og viktige jobben de gjør.

Kjære dirigenter, kjære landsmøte og gode Høyre venner.

Skolen er samfunnets viktigste fellesarena her skal barn lære, mestre og trives. Alle barn skal bli sett, og få den hjelpen de behøver, og på ett så tidlig tidspunkt som mulig. Lykkes vi ikke med dette, så lykkes vi ikke som samfunn. Det er slik at kunnskap er nøkkelen til fremtiden både for hvert enkelt menneske og for oss som samfunn i sin helhet.

I min kommune Lørenskog jobber vi systematisk med tidlig innsats, vi har hatt prosjektet “alle lærer” på 3 av våre barneskoler. Prosjektet har gått ut på å styrke innsats i klasserommet med mål om å redusere behovet for spesialundervisning. Resultatet var en stor nedgang av elever trengte spesialundervisning. “Alle Lærer” innføres nå på alle barneskoler i vår kommune.

Vi i Lørenskog Høyre er fornøyd med disse resultatene, men det ingen hvilepute. Vi skal fortsette å jobbe systematisk og tørre stille krav.

Kjære alle sammen, Tidlig innsats er avgjørende for å gi alle barn og unge opplæring som ruster dem for fremtiden. Dette er den viktigste og klokeste investeringen vi som politikere kan gjøre, og kjære landsmøte, vi i Høyre er kjente for å gjøre kloke og gode investeringer.