Koronavirus – om råd, anbefalinger og pålegg

Kjære allesammen.

De siste dagene har vært helt uvirkelige for de aller fleste avoss. Vi er i en situasjon, trolig ingen av oss har vært i tidligere.

Situasjonen er alvorlig og den vil kreve mye av oss alle sammen.Vi blir satt på en stor prøve – også her i Malvik.

Har du fått karantene, vær hjemme, uansett om du føler deg frisk.Vi gjør ikke dette for oss selv, men for hele samfunnet. Vi må vaske hendeneofte og ikke utsette andre for smitte ved å håndhilse eller klemme. Det eringen stor og komplisert jobb. Men den er svært viktig.

Forbud og stenging

Torsdag 12. mars innførte regjeringen de strengeste tiltakeneNorge har hatt i fredstid.

Helsedirektoratet stengte alle barnehager og skoler i hele landet.Det ble innført forbud mot kulturarrangementer, idrettsarrangementer ogorganisert idrettsaktivitet både innendørs og utendørs.

Alle virksomheter i serveringsbransjen med unntak avserveringssteder der det foregår servering av mat, det vil si kantiner ogspisesteder som kan legge til rette for at besøkende kan holde minst 1 metersavstand. Servering av mat skal ikke skje som buffet. Serveringsbransjenomfatter restaurant, bar, pub og uteliv. Treningssentre, virksomheter som tilbyr frisørtjenester, hudpleie,massasje og kroppspleie, tatovering, hulltaking (piercing) og liknende må stenge. Det samme må svømmehaller, badeland og liknende. Det ble innført restriksjoner for besøkende til alle landetshelseinstitusjoner og innføring av adgangskontroll for å ivareta smittevern forpasienter i landets helseinstitusjoner.

Frarådninger

14. mars frarådet Utenriksdepartementet reiser som ikke er strengtnødvendige til alle land. Reiserådet gjelder i første omgang til 14. april.Norske flyplasser stenger ikke. Alle norske borgere og personer som bor ellerarbeider i Norge, slipper fortsatt inn i landet.

Innenriks flyvninger går som normalt. Dersom man ikke lander på sinendelige destinasjon i Norge, vil det aksepteres videre flyvning til endeligdestinasjon for karantene der.

Offshore helikoptertrafikk går som normalt og alt av frakttillates avviklet som normalt.

Oppfordring kan bli forbud

Regjeringen oppfordret nasjonen til å ikke reise på hytten.

Bakgrunnen for dette rådet, er at hyttene ofte ligger i småkommuner som ikke har lege- eller helsekapasitet til å ivareta flere enn sineegne innbyggere.

De som reiser på hyttene gjør det vanskelig for kommunene å kunneivareta sin viktigste oppgave; nemlig liv og helse.

Statsministeren var lørdag 14. mars tydelig da hun oppfordret allesom var på hytten sin om å dra hjem.

Og sa: Vi vil, hvis nødvendig, bruke Sivilforsvaret til å oppsøkehytter og minne folk på at de bør reise hjem.

Til tross for den sterke oppfordringen, valgt mange uansett åreist på hytta, stikk i strid med alle advarsler.

Søndag 15. mars gjentok Helseminister Høie dette, og ba folk somer føler seg friske og raske, om å komme seg hjem på vanlig måte, så raskt sommulig.

Skulle ikke den sterke anmodningen fra statsministeren, om å pakkesakene sine og reise hjem, bli fulgt. Vil regjeringen måtte se seg nødt til åforby dem å oppholde seg på hytta.

På vei hjem; Unngå å stoppe og ikke være i nærkontakt med andre påveien. Hvis du har symptomer bør du være ekstra oppmerksom med å ikke komme ikontakt med andre på vei hjem. Klarer du ikke å komme seg hjem på egen hånd,fordi du er syk, skal man ta kontakt med legevakten.

Stå sammen

Vi i Malvik Høyre oppfordrer alle til å følge alle de råd,anbefalinger op pålegg som måtte komme. Nå må vi stå sammen. Stå sammen, for åta vare på hverandre.

Vi må gjøre hva vi kan for å hindre at smitten sprer seg til eldremennesker og folk med underliggende sykdom. Mange vil fint tåle å få viruset,men mange blant oss er utsatt for å bli syke.

Vi vet at dette vil kreve mye av oss, og vi vet ikke for hvorlang tid. Men vi i Malvik Høyre er sikker på at vi kan klare å gjøre dette sammen,med det overordnede budskapet at vi tar en ekstra dugnad for de som ikke vilklare dette viruset.

Husk; Viruset er så smittsomt at vi ikke kan ta påhverandre. Men vi kan ta vare på hverandre.

Halvard Dahle, Leder

Eva LundemoFosmo, Gruppeleder