Innkjøpsreglementet i Marker kommune

Marker kommunestyre har i siste møte vedtatt innkjøpsreglement og innkjøpsstrategi for de kommende 4 år. Reglementet er langt på vei lovbestemt, men Marker Høyre fikk enstemmig tilslutning til et forslag om å ta inn i reglementet en bestemmelse om at reisetid og reiseutgifter skal tas med i vurderingen ved all kommunens kjøp av varer og tjenester. Bestemmelsen bør føre til bedre ivaretakelse av klima og miljø, men også mer rettferdig konkurranse mellom leverandører. Vi vet om eksempler på at tjenesteleverandører fra Ytre Østfold reiser hit for å yte tjenester som lokale håndverkere kunne gjort like bra. Nå skal det bli konkurranse på vilkår hvor reisetid tas med i vurderingen. I Marker Høyre oppfattes dette som sunn fornuft.Vi er opptatt av å legge forholdene til rette og styrke lokalt næringsliv i bygda vår.Nå blir det opp til Markers håndverkere og handlende å følge opp. Gi beskjed til kommunen eller til oss omdet skulle forekomme feil i etterlevelse av reglementet. Vivil følge opp.