6 gode grunner til å stemme Høyre i Meløy

1. Høyre vil bidra til en kommuneøkonomi i vekst

En positiv befolkningsutvikling er helt sentral for kommunens inntekter og muligheter. En trygg økonomi betyr å ta vare på kommunens medarbeidere og prioritere de viktigste oppgavene først. Meløy Høyre vil legge til rette for at flere bedrifter og flere personer ønsker å være etablert i Meløy. Det betyr også bedre økonomi for kommunen. Derfor vil vi jobbe for å redusere utgiftene med å bo og drive næring i Meløy. Vi sier blant annet nei til eiendomsskatt på vanlige boliger.

2. Helse og omsorgstjenester til alle som trenger det

En av kommunens viktigste oppgaver er å ta vare på de som trenger det mest. For å lykkes i arbeidet med helse- og omsorgstjenesten må kommunen prioritere både godt forebyggende arbeid, kronikeromsorg og rehabilitering. Samtidig må kommunen ha kompetanse til å håndtere pasienter med komplekse og sammensatte behov i større grad enn tidligere.

Mange opplever å ha psykiske helseproblemer i løpet av livet, på tvers av aldersgrupper og i alle deler av befolkningen. For Meløy Høyre er det viktig å sørge for at psykisk helse og rusrelaterte utfordringer blir tatt på alvor.

Meløy Høyre sitt overordnede mål er at alle skal kunne styre sin egen hverdag så mye som mulig, og oppleve å være en meningsfull del av samfunnet. Vi må derfor sørge for et sterkt tverrfaglig samarbeid hos alle som skal levere helse- og omsorgstjenester.

3. Et aldersvennlig samfunn. Det skal være trygt å bli gammel i Meløy

Vi blir stadig flere eldre, og samtidig blir det færre hender til å ta vare på oss når vi blir gamle. En verdig alderdom handler om å ha mulighet til å velge det som er best for en selv. Meløy Høyre vil at eldre skal ha større valgfrihet og verdighet i omsorgen og kunne bo hjemme så lenge de vil. Mange eldre har god helse og vi må legge til rette for at de som ønsker å bidra eller delta på tilbud, kan gjøre det blant annet gjennom godt samarbeid med frivilligheten.

4. Høyre vil satse på barn og unge – vår fremtid

Barn og unge er fremtiden vår. De er våre fremtidige jobbskapere og omsorgspersoner. De skal ha viktige roller i frivillighet og idrettslag. Kort sagt, de er våre fremtidige lokalsamfunnsbyggere. For å få dette til er det avgjørende å sørge for at alle barn i Meløy opplever trygge og gode oppvekstsvilkår, at de får gode minner fra barne- og ungdomsårene slik at de ønsker å etablere seg i Meløy når de blir voksne. Meløy Høyre vil jobbe for at barn sikres lik kvalitet i barnehager og skole uavhengig av hvor i kommunen de vokser opp. Tidlig innsats til de barna som trenger det, og at de som virkelig trenger å bli tatt vare på opplever motiverte ressurspersoner fra oppvekst, helse og barnevern.

5. Høyre vil skape en attraktiv kommune for næringsetableringer

Det sies at noe av det vanskeligste å spå om er fremtiden. Det er likevel ikke vanskelig å forutse at de to viktigste tingene vi skal gjøre fremover er å ta vare på mennesker og ta vare på kloden.

Skal vi hevde oss i konkurransen mot andre kommuner i fylket så må vi være offensive og arbeide aktivt for å bli en attraktiv vertskapskommune for næringsetablering. Dette vil være vesentlig for å snu den befolkningsutviklingen vi ser i landsdelen og også i Meløy. Meløy Høyre vil jobbe for at vi må sørge for at fremtidens arbeidsplasser etableres i Meløy og befeste Meløys posisjon som verdiskaper i en bærekraftig fremtid.

6. Bygdene gir Meløy identitet og styrke

Vi må fremsnakke Meløy kommune med sine bygder og øysamfunn som attraktive steder å leve, arbeide og investere i. Det er mange som har mulighet til å arbeide hjemmefra gitt at den digitale infrastrukturen er på plass. Når hobby og fritidsaktiviteter skal utøves, eller når vi skal invitere tilreisende til våre forskjellige attraksjoner, er vi avhengige av fysisk infrastruktur som gode veier og båtforbindelser som faktisk knytter mennesker sammen.

For å sikre levende bygdesamfunn i fremtiden er det viktig å støtte opp om lokale initiativ. Det kan være kulturarrangementer eller forskjønningstiltak. Meløy Høyre vil være en konstruktiv samarbeidspartner for stedsutvikling drevet av lokale ildsjeler.