Molde kommune tar utfordringen! Flytter middagsserveringen til middagstid

En viktig sak for helseminister Bent Høie og for Molde Høyre, er at de eldre serveres god og ernæringsrik mat, – til riktig tid. Nå er eldreinstitusjonene våre allerede i gang med omlegging av rutiner. Servering av middag kl. 16, ikke kl. 13. Uten ekstra kostnader og investeringer!

Vi må se på når middagen serveres i våre eldreinstitusjoner.Dette fordi det kommer frem at mange kommuner har servert middag til lunsjtider, dette gjelder også i Molde kommune. Når de eldre har fått sin middagstallerken foran seg tidlig på dagen, like etter frokost kl. 11, rekker de kanskje ikke å bli sultne før ny servering og maten kan bli stående urørt foran dem.

Helseminister Bent Høie har utfordret kommunene til å ta tak i denne utfordringen. Som medlem i drift- og forvaltingsutvalget videreformidlet jeg denne utfordringen til Rådmannen tidlig på denne siden av året. Dette er noe jeg brenner for, fordi jeg tror dette er til det beste for beboerne med hensyn til ernæring, trivsel og livskvalitet.

Vi kan lett sette oss inn i situasjonen selv siden de fleste av oss ikke spiser middag midt på dagen. Når middagen flyttes fra formiddag til ettermiddag rekker de eldre å bli sultne, og de vil få mer tid til aktiviteter, noe som piffer opp bådeappetitten og øker trivselen. Erfaring fra andre steder viser at beboerne spiser mer, legger på seg og har høyrere trivsel i hverdagen.

Jeg er både glad og imponert over at vi allerede har kommet i gang med dette prosjektet på flere av våre omsorgssenter. Og de andre er også i «kjømda» har jeg fått vite. Bra!

Kleive Sjukehjem og Omsorgssenter, samt Skåla Omsorgssenter har vært i gang siden mars. Bergmo Omsorgssenter skal starte opp i august.

Endringen som har blitt gjort på Skåla og Kleive har ikke kostet ei krone mer. Bergmo skal innføre endringen uten investeringer og uten ekstra kostnader. Kun endring av rutiner.

Det klinger meget godt i mine politikerører at de lager maten helt fra grunnen av (inklusiv all fiskemat) og serverer de eldre skikkelig god og ernæringsrik husmannskost, og har tenkt å fortsette med det også etter omleggingen.

Mat og måltid er viktig for energinivå og trivsel.

Jeg stakk innom kjøkkensjefen på Bergmo Omsorgssenter torsdag morgen, og fikk god informasjon på hvordan hun og resten av «mat-teamet» tenker. Og til kaffen får de servert fersk, hjemmelaget formkake.

Torsdag stod det hjemmelaget potetball med «dott» på menyen. (Dott = kjøtt/flesk som puttes inn i potetballen)

Britt Janne Tennøy, kommunestyrerepresentant Molde Høyre. Drif- og forvaltningsutvalget og formannskap.

Les gjerne artikkelen på rbnett.no som ble publisert 25. mai.