Resultatene blir ikke bedre av at vi slutter å måle dem!

Senterpartiets Kjerstin Wøyen Funderud og Lars Vegard Fosser kritiserer Høyres skolepolitikk gjennom et nylig leserinnlegg i Moss avis. Et leserinnlegg som bærer preg av lettvint retorikk hvor det hoppes bukk over de virkelige utfordringene vi står overfor i norsk skole.
 
Høyre er opptatt av å gi elevene i norsk skole tidlig og riktig hjelp, tryggere rammer og flere muligheter til å mestre. Derfor vil Høyre veksle inn èn time SFO med èn time skole hver dag for de yngste elevene, hvor lærerne på småtrinnet skal få enda mer tid til å skape praktiske, nysgjerrige og morsomme dager med lek og læring. Når syv av ti lærere sier at de har for lite tid med elevene sine, velger Høyre å ta det på alvor, og samtidig gjøre skolen mer praktisk og mindre stillesittende. 
 
Alt for mange elever går ut av norsk grunnskole i dag uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig. Med Senterpartiets «vi venter og ser» holdning vil flere elever forsvinne i mengden, uten at de fanges opp. Det er både påfallende og bekymringsfullt at Sp tror resultatene i norsk skole blir bedre bare man slutter å måle dem. Høyre mener det er essensielt med kunnskap om hvor den enkelte elev står, og hvor kartlegging er et viktig og nødvendig verktøy for å gi elevene riktig oppfølging til rett tid. Problemer må oppdages før det er for sent – ikke etter at varig læringstap har satt seg.
 
Høyre vet at ekte mestring kommer når du får til det du tidligere syntes var vanskelig. Da må elevene møtes med både støtte og tydelige forventninger. Lek og aktivitet må ikke komme i stedet for kunnskap, men skje i kombinasjon med det som gir elevene mulighet til å forstå, utvikle seg og mestre videre utdanning og arbeidsliv.
 
Senterpartiet uttrykker at de er i mot detaljstyring i skolen, samtidig som de nettopp vil pålegge å «timeplanfeste» frilek for de yngste elevene. Høyre mener læreren selv, i samarbeid med skolens ledelse, er best egnet til å vurdere når lek og faglig arbeid gir best læring for den konkrete klassen, og de konkrete elevene.
 
Mens Sp tar lett på karakterkrav til lærerutdanningen, mener Høyre at kvalifiserte og faglig oppdaterte lærere med god kompetanse er helt essensielt. Derfor er vi stolte av at det i Høyres regjeringsperiode ble flere kvalifiserte lærere i norske klasserom.
 
Høyre vil ha en skole som løfter eleven. Derfor sier vi ja til tidlig innsats, ja til mer læring, og ja til en skole hvor vi faktisk tør å se hvilket nivå eleven ligger på – og gjøre noe med det!

Jorunn K Wiborg, gruppeleder Moss Høyre og Steinar Roos, gruppeleder Våler Høyre

Screenshot