ANSVAR OG MULIGHETER

Av  Anne Herseth Barlo, Kandidat nr. 30 på Høyres kommunestyreliste., Moss

«Leve hele livet» – er det lettere sagt enn gjort? Uavhengig av alder, når du ikke lenger klarer deg selv i hverdagen, er det viktig fortsatt å kunne ha et verdig liv. Mange av oss tar dette kanskje for gitt, men for mange eksempler i hverdagen viser oss at det ikke er slik i praksis.

Et viktig forhold å være klar over, for den som styrer, er at kommunen har ansvaret for det som leveres overfor innbyggere uansett om tjenestene er gode, utilstrekkelige, mangler helt og uavhengig av hvem som leverer tjenestene kommunen benytter. Det betyr at den som styrer også må ta ansvaret for resultatene og kvaliteten.

Hvordan står det til i vår kommune Moss? Vi har lenge hørt om den såkalte eldrebølgen, som skulle komme. Den er her. Hvor godt har kommunen forberedt seg? Mye tyder på at det ikke er veldig godt. For om det så var, ville vel ikke Moss kommune hatt løsninger hvor eldre må dele rom på institusjon, spare på bemanningen slik at det går ut over ordinær trivsel, eller la omsorgstrengende bo hjemme når en institusjonsplass er det riktige? Det er vel ingen som på alvor tror dette er løsninger den eldre selv ville valgt? Helt sikkert ikke de ansatte heller. For dem som trives og har det bra er det ikke nødvendig med nye løsninger. Men det er for stor avstand mellom det som fungere bra og det som ikke fungerer.

Eldre er mangfoldige og forskjellige, som resten av befolkningen. «Leve hele livet» betyr at man skal kunne bestemme mest mulig over egen hverdag også når man blir avhengig av omsorg og hjelp fra andre. Ikke puttes inn i en «kommunal trakt» fordi man lever et langt liv. Løsningen ligger i å satse på mangfold, nye ideer, nye løsninger for å ta igjen etterslepet.

Kommunen må la eldre aktivt medvirke i egen hverdag, og benytte brukerundersøkelser systematisk i arbeidet med utviklingen av nye og gamle tilbud. Høyre ønsker et aldersvennlig Moss, med tilgang på tilrettelagt helsehjelp eller omsorgstilbud når det trengs. Vi ønsker nye ideer, innovasjon, mer tilpassede boformer velkommen, og vil ta ansvar for å utvikle et bredere tilbud til omsorgstrengende, for å sikre at det skal være godt å bli gammel i Moss.