Ap/Høyres verdispørsmål

Det mangler ikke påstander fra den røde siden om hvilken rasering av helsevesenet Høyre vil gjennomføre. Hva med litt fakta?

Av Jørn Ramberg

Det dukker opp både spørsmål og påstander fra den røde siden og Høyre tillegges en del pussige standpunkter i valgkampen. Første påstand er denne:

«1. Vi starter på null og skal bygge en velferdsstat for alle. Jeg vil gjerne vite hvordan det private initiativ kunne tatt seg av det.»

Høyre vil selvsagt ikke «avvikle det offentlige». Dette er bare tøys. Det offentlige har ansvar for at tjenester leveres og at innbyggerne har sosial trygghet. Det Høyre derimot vil er at den beste leverandøren av de enkelte tjenestene skal velges.

«2. Hvilken kvalitet kan private tilbydere i kommunehelsetjenesten levere som det offentlige ikke kan?» Dette vil jo ikke Ap vite! Ved kun å tillate offentlige tjenester vet man aldri om det kunne vært gjort bedre. God Høyrepolitikk er å la offentlige, ideelle og private tilbydere slippe til. Så evaluerer man jevnlig og velger det beste. Men dette er altså umulig med den røde politikken.

«3. Mener Høyre at private tilbydere ikke skal drive etter markedsøkonomiske prinsipper?» Jo selvsagt vil vi det – hva slags tøys er dette? Men markedsøkonomi betyr både at man må ha gode tjenester, fornøyde kunder og fornøyde ansatte. Hvis ikke blir man rett og lett valgt bort. Å antyde at det ikke er mulig å tjene penger på å levere gode tjenester er mildt sagt oppsiktsvekkende. Vi skal kanskje tilbake til Televerkets monopoltid da det var èn telefonoperatør, ventetiden for å få telefon årelang og prisene svært høye? Markedsøkonomi fungerer!

Godt valg!