Ap vingler om flyplassavgift

Ap kan ikke forsvare at de har så mange standpunkt knyttet til denne ene avgiften – nesten på en og samme tid!

Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre vingler på sitt aller verste i saken om flypassasjeravgiften. Og det blir ikke noe bedre av at de sender ut to av sine ordførere her i Østfold for å forsøke å rydde opp etter eget rot.

Fra Aps nye partiprogram (lagt frem for noen dager siden): Erstatte dagens flypassasjeravgift med avgift som har reell klimaeffekt, slik at distriktsarbeidsplasser og rutetilbud ikke rammes urimelig som nå.
Hva er det egentlig Ap har sagt og sier;
– Ap var for en avgift i 2015, mot i 2016, for i sitt alternative budsjett for 2017 og mot i programmet som de la frem få måneder senere. Ap har ingen troverdighet i denne saken.
– I samme program som Ap skal forklare sitt skatte- og avgiftsopplegg så henviser de til alternativt budsjett for 2017 for utforming. I det budsjettet ligger flypassasjeravgiften inne. Når de senere i det samme programmet er mot innholdet i sitt eget alternative budsjettet så henger ingenting på greip. De kan ikke være for flypassasjeravgiften og mot flypassasjeravgiften på samme tid – i samme dokument!
– Ap hevder de er for en annen avgift med reell klimaeffekt. Det samme har de hevdet i flere år, men de greier fortsatt ikke fortelle hva denne avgiften er. Er den rettet mot flytrafikken? Skal det bli enda dyrere bensin- og diesel for privatbiler? Arbeiderpartiets posisjoner i denne saken reiser flere spørsmål enn svar.
– Det eneste Arbeiderpartiet har klargjort den siste tiden er at partiet er for å øke skattene (15 mrd). Så det er ingenting i Aps politikk som tilsier at folk i Østfold eller ellers i landet kan forvente seg lavere skatter og avgifter.
Tage Pettersen
Ordfører (H) i Moss og Østfold Høyres 2. kandidat