Arbeiderpartiets dilemma

Den siste meningsmålingen som Aftenposten gjennomførte, viser at Arbeiderpartiet kan gjøre et historisk dårlig valg. Men den rødgrønne koalisjonen har allikevel flertall, og det kan altså gå mot et regjeringsskifte. Men hva får vi da? Hvordan vil SV, Sp, MDG og Rødt påvirke en eventuell regjering?

Småpartiene på venstresiden, har alle stilt ultimatum (krav som må oppfylles) for samarbeid. Det kan vise seg at disse ultimatumene, hvis de virkelig er ufravikelige (og er de ikke det, så er det ikke et ultimatum), vil gjøre at det umulig å danne en regjering for Ap.

Sosialistisk Venstreparti
SV har i fem punkter formulert ultimatum til et samarbeid med Ap. Et av punktene er krav om en atomfri verden, noe Ap-nestleder Hadia Tajik kommenterer som følger «… det er ikke mulig for Norge ensidig å vedta et forbud mot atomvåpen». Et annet ultimatum er at det skal være profittforbud for private tilbydere innen barnehage, barnevern og asylmottak. Men dette er også Arbeiderpartiet imot, Støre sier til VG: «Arbeiderpartiets politikk er ikke å nekte en barnehageeier å tjene penger på barnehagedriften. Det viktigste for Arbeiderpartiet er å sikre mange nok barnehageplasser med høy kvalitet, slik at alle foreldre som ønsker barnehageplass får det.» I tillegg krever SV et nei til oljeutvinning i Lofoten, noe Ap heller ikke støtter.

MDG og Rødt
I henhold til den siste meningsmålingen fra Aftenposten, trenger de rødgrønne også støtte fra MDG eller Rødt for å få flertall. Og nå blir det virkelig interessant, Jonas Gahr Støre har jo sagt at han ikke vil samarbeide med de partiene.

MDG stiller også ultimatum til politikken, de krever at all oljeleting skal stoppes umiddelbart. Det er det samme som å beslutte at vi begynner avslutningen av oljevirksomheten. MDG-kravet er helt umulig å imøtekomme, mener byrådslederen fra Ap, Raymond Johansen.

Verst mulig scenario for Jonas Går Støre, er det hvis Ap også blir avhengig av Rødt for å styre. Kravene fra Rødt for å støtte en Ap regjering, kan være langt fra der den jevne AP-velgeren står. Historisk har jo heller ikke Ap villet samarbeide med Rødt.

Men skal vi tro på Støre, og det skal vi vel(?), blir ikke dette aktuelt, han uttaler nemlig følgende til VG «Det er uaktuelt for Arbeiderpartiet å gå i regjering med Rødt eller MDG. Det er av respekt for forskjellene i politikken og for deres og våre velgere».

Senterpartiet
Senterpartiet kan gjøre et godt valg, og dermed få en betydelig påvirkning på et svakt Ap. En av Sp´s fanesaker er at Norge skal ut av EØS-samarbeidet, at det bygges store uoverstigelige tollmurer på mat og at internasjonale frihandelsavtaler skal skrotes. EØS avtalen har vist seg å være meget god for Norge, vi har både fått beholde norsk landbruk som vi vil og får eksportere varer til de største markedene i verden. Norge eksporterer for 1000 milliarder krone i året, og er avhengig av EØS-avtalen for å få tilgang til de store markedene. Nesten halvparten av alle arbeidsplasser i Norge er avhengig av salg til utlandet. Hvis Sp får handa på rattet, kan de ødelegge mye av den norske modellen. Ved en kraftig reduksjon av eksportinntektene, vil ikke Norge ha midler til å videreutvikle velstandssamfunnet.

Ultimatum
Til slutt blir det jo et spørsmål om et ultimatum, virkelig er akkurat det. Hvis de som stemmer på SV, MDG og Rødt opplever at ultimatumene ikke blir hensyntatt, hvordan vil da velgerne reagere? Og hvis småpartiene får gjennomslag for sine ultimatum, hvordan vil da den jevne Ap velgeren reagere?

Vi ser konturene av en meget uoversiktlig samarbeidsplattform på venstresiden, der vel det eneste de er enige om er å reversere reformer. På den andre siden har vi Erna Solberg og en regjering som har styrt godt i fire år. En stemme til Høyre gir oss mer av den politikken som vi vet er god for Norge. Arbeidsløsheten er på vei ned, og regjeringen gjennomfører tidenes satsing på skole, samferdsel og forsvar. En stemme til Erna er en stemme til en forutsigbar politikk, som vi vet fungerer.

Jørn Roald Wille
Moss Høyre