Balanse i russetiden og skolearbeidet

Påstanden om at Unge Høyre ikke lytter til elevene, vil jeg utfordre.

Av Karl Fredrik Johnsen, Leder av Moss Unge Høyre og Styremedlem i Østfold Unge Høyre, Moss

Jeg, som medlem av Moss Unge Høyre, ønsker å komme med noen kommentarer i debatten rundt russetiden og eksamen som nå pågår mellom AUF og Unge Høyre her i Moss.

Vi i Unge Høyre mener at det er viktig å finne en balanse mellom feiring og fokus på skolearbeid, og derfor foreslår vi å flytte russetiden vekk fra eksamensperioden. Vi tror at russetiden kan være en distraksjon for mange elever som prøver å forberede seg til en viktig prøve, og vi ønsker derfor å sikre at alle elever har like muligheter til å gjøre det bra på eksamen. Dessuten vil det også være en fordel å feire russetiden i sommervarmen.

Vi er enige med AUF i at den økende kapitaliseringen og ekskluderingen som har preget russetiden de siste årene, er bekymringsfull. Vi tror det er viktig at russetiden er inkluderende og tilgjengelig for alle elever, uavhengig av økonomisk bakgrunn. Vi ønsker å jobbe for å redusere presset på elevene og hindre at de blir tvunget til å bruke store summer på arrangementer og aktiviteter.

Selv om russetiden er en viktig sak, er vi klar over at det er flere utfordringer i den norske skolen som må løses. Vi i Unge Høyre vil jobbe for å forbedre skolen på flere områder, og vi tror det er viktig å lytte til elevenes stemmer. Vi ønsker å gjøre skolen mer tolererbar og inkluderende, og vi vil arbeide for å implementere nye og mer rettferdige vurderingsformer, for eksempel ved å gjøre retting av alle prøver på videregående skole anonymt.

Påstanden om at Unge Høyre ikke lytter til elevene, vil jeg utfordre. Vi jobber kontinuerlig for å forbedre skolen og elevenes hverdag, og vi har vært pådrivere for økt satsing på digitale verktøy og bedre lærerutdanning. Vi ønsker også å gi elevene større frihet og ansvar i sin egen læring, for eksempel gjennom mer tilpasset undervisning og økt fokus på praktisk arbeid.

Vi ønsker også å påpeke at det noen ganger er ikke de populære løsningene som er de beste. Et eksempel på dette er Høyres implementering av fraværsgrensa, som fikk mye kritikk fra AUF. Men faktum er at antall elever som fullfører videregående skole har økt etter innføringen av fraværsgrensa. Dette viser at vi noen ganger må ta vanskelige beslutninger og implementere løsninger som ikke nødvendigvis er populære på kort sikt, men som vil gi positive resultater på lang sikt.

Til slutt vil jeg påpeke at Unge Høyre og AUF ikke nødvendigvis er uenige om alt. Vi har nok mange av de samme målene og verdiene når det gjelder å skape en bedre skole og en bedre fremtid for unge mennesker. Det er viktig at vi kan ha en konstruktiv og åpen debatt om hvordan vi best kan nå disse målene, selv når vi er uenige om enkeltsaker.