BEKYMRET FOR VIRKNING AV LEKSEFRI SKOLE

Hele 30% av elevene leser IKKE hjemme. Når det gjelder matematikk er det hele fire av ti som ikke øver i hjemmet.

Av Christian Wines, Kandidat til Moss kommunestyre for Høyre, Moss

Lærerne i Moss har blitt fratatt et pedagogisk verktøy ved at de ikke lenger har muligheten til å gi barna lekser. Beslutningen om dette ble fattet uten å innhente tilstrekkelige faglige råd fra lærerne. Grunnlaget for ikke å gi lekser skal angivelig være å utjevne sosiale forskjeller, redusere skolestress både for elever og foreldre, samt at foreldre har ulike forutsetninger for å hjelpe barna sine med lekser.

I en foreløpig undersøkelse om leksefri skole fra juni 2023, som er besvart av både lærere, elever og foresatte, svarer de fleste (ikke uventet) at leksefri har gitt mindre skolestress. Likevel mener nesten halvparten av lærerne at leksefri skole innebærer for mye ansvar på seg og sine kolleger. Dessuten svarer hele 83% av lærerne at det har vært for lite medvirkning i prosessen med implementering av leksefri skole.

Undersøkelsen om leksefri har også visse svakheter. En alvorlig svakhet er at det er meget lav svarprosent blant foresatte med minoritetsbakgrunn. Undersøkelsen gir dermed ikke svar på hvordan leksefri skole har påvirket familier med minoritetsbakgrunn – familier der på språk, inkludering og integrering i det norske samfunnet er spesielt viktig.

Bidrar da leksefri i skolen til å utjevne forskjeller? Nei – trolig tvert imot. De mest ressurssterke jobber fortsatt med skolearbeid i hjemmet, mens de svakeste ikke gjør det. De foreløpige undersøkelsene viser til alt overmål også at en del familier mistet kvalitetstid med barna da skolen ble leksefri.

Selv har jeg barn som går på skole som fortsatt gir lekser (Childrens International School). Barna forteller at de er fornøyde med at de går på en skole som kan gi lekser, så de får øvd på det de har lært på skolen. Ja – det kan til tider være strevsomt og oppleves stressende i en hektisk hverdag, men med tilrettelagte lekseplaner fra skolen, gode leksevaner, samt også dialog mellom skole og hjem fungerer dette veldig bra. Som foresatt opplever jeg da også at jeg får fulgt godt med på hva barna til enhver tid lærer på skolen, og hvordan barna ligger an i forhold til det de skal lære.

Å lære krever innsats og øvelse. Man kan lære seg prinsipper og forstå ting gjennom undervisning på skolen. Men jeg vil påstå at det kun er gjennom øving og mengdetrening (repetisjon) at de nye ferdighetene sitter.

Moss Høyre vil gjeninnføre muligheten for å gi lekser, der læreren samtidig har fokus på leksebevissthet. Lekser bør gis som supplement til undervisningen, og doseres ut i passende mengder, slik at det blir litt hver dag og tilpasset nivået. Det er også muligheter til å differensiere lekseplanene, slik at alle elever, uavhengig nivå, får oppleve mestring – og læring – ved å gjøre leksene sine.

Selv om det er leksefri, så svarer et flertall av elevene at de jobber med skolearbeid hjemme. Men det er også mange som ikke gjør det. Undersøkelsen viser at hele 30% av elevene IKKE leser når de er hjemme, og når det gjelder matematikk så er det hele fire av ti som ikke øver på matematikk i hjemmet.