Bolig for å bo – selvsagt

Leif Christensen i SV gjentar i sin kommentar i avisen nylig kjente – men fortsatt til dels urealistiske – argumenter for hvordan man kan løse problemene på boligmarkedet.

Aller først: Det har aldri vært flere unge enn i dag som eier sin egen bolig. Dette til tross for rekordhøye priser i en del områder. Det må indikere at markedet tross alt fungerer noenlunde, selv om det ikke er SVs oppskrift.
Har man økonomi til det kan man i dag skaffe seg lån i en hvilken som helst bank og kjøpe en hvilken som helst bolig. Slik var det ikke i tiden SV muligens ønsker seg tilbake til: Uten f.eks. et årelangt medlemskap i et boligbyggelag eller svært langsiktig spareavtale i en bank var det ganske enkelt umulig for mange å få kjøpt seg en bolig. Da hadde man også et prisregulert boligmarked og et fritt. Resultatet var tvilsomme handler og store pengesummer betalt under bordet.

Dit ønsker ikke Høyre seg tilbake.

Prisen på en nybygget bolig i dag bestemmes av tre forhold: Hva koster tomten, hva koster det å bygge og hvilken fortjeneste ønsker utbygger seg. Selv om siste punkt reduseres er det fortsatt de to første som er avgjørende. Hvordan skal SV løse dette? Skal man konfiskere eller ekspropriere tomter? Skal man pålegge bygningsarbeiderne en lavere lønn eller vil man lovregulere hva bygningsmaterialer skal koste? Ingen av disse veien er farbare.

Til tross for hva mange hevder finnes det fortsatt rimelige boliger – også i Mosseregionen og Østfold forøvrig. Men disse er ikke nybygde og de ligger ikke «midt i smørøyet». Det finnes en rekke gode boliger i trygge boligstrøk. Ta et søk på f.eks. Finn.no og sjekk selv. Alt er aldeles ikke håpløst.

Politikernes ansvar i dag må være flerdelt: Det sentrale regelverket må ikke være så rigid at byggekostnadene blir urimelig høye. Lokalt må vi sørge for at det finnes store nok områder hvor det kan bygges boliger slik at tilbudet øker. Til slutt må vi lage støtteordninger som hjelper de som sliter for å komme inn på markedet.

Det siste først: 2016 var et «rekordår» for det borgerlig styrte Moss når det gjelder å gi startlån til dem som sliter med å komme inn på markedet. Her ble alle tildelte midler lånt ut og det ble søkt om ekstra midler.

SV etterlyser også et profesjonelt, kommunalt selskap for utleie av boliger. Dette selskapet eksisterer i dag, heter MK Eiendom og ble opprettet for mange år siden – også under borgerlig styre. Deres oppgave er blant annet å forvalte utleie av kommunale boliger slik at de som har mest behov får leie. Ikke slik det var tidligere da det å få tildelt en kommunal leiebolig kunne være ensbetydende med livsvarig, billige bokostnader, uansett hvordan din privatøkonomi var. I dag er dette heldigvis behovsstyrt.

Så konklusjonen er: Markedet fikser det meste. Vi politikere må både sørge for at det fungerer best mulig, og at vi skal gi ekstra støtte til dem som har mest behov. Dette er god, borgerlig politikk.

Jørn Ramberg, bystyremedlem for Moss Høyre.