Byens bibliotek og kulturskole – ett steg i riktig retning!

Høyre ønsker en tydelig miljøprofil i Moss og det oppnår vi ved å bruke allerede eksisterende bygg.

Veien mot et fremtidsrettet moderne bibliotek og, en fleksibel og funksjonell kulturskole begynner å ta form. Etter vedtak i kommunestyret den 20.09 så ser nå Høyre med spenning på hvilke løsninger som kan åpne seg når vi nå skal i gang med å utlyse et anbud for fremtidig kulturskole og bibliotek.

Høyre er godt fornøyd med flertallsvedtaket om å innarbeide en løsning for kulturskolen allerede i budsjettåret 2023! Det vil gjøre at kulturskolen raskt kan få bedre lokaler enn det de har i dag.

Kultursentrum i Møllebyen

Moss Høyre har tro på utvikling av et sterkt kultursentrum i Møllebyen / Verket. For å kunne bygge opp et sterkt kulturmiljø så må de gode kreftene samles nærmest mulig hverandre. Vi må ha kulturaktører som sammen igjennom samarbeid og utnyttelse av synergieffekter kan bygge solide virksomheter i byen vår. Møllebyen og Verket er en unik kombinasjon av det historiske og det moderne Moss. Denne unike kombinasjonen bør være en optimal løsning for å huse vårt bibliotek og vår kulturskolen. Vi har allerede i prosessen med mulighetsstudie sett hvordan lokale eiendomsutviklere har funnet sammen og kommet med spennende forslag til løsninger. Løsninger som innebærer en betydelig modernisering av dagens bibliotek, hvor man har hentet inspirasjon fra andre spennende prosjekter. Flere aktører har vært på banen og tilbudt lokaler som raskt kan huse en gradvis voksende kulturskole. Området Møllebyen og Verket byr på mange spennende løsninger for bibliotek og kulturskole mener Høyre.

På vei mot en grønnere kommune?

Det jobbes iherdig i vår kommune med å redusere klimagassutslipp, noe vi er helt nødt til om vi skal kunne nå våre ambisiøse mål om en reduksjon på 60 prosent fra 2016-tall til 2030. Vi er i gang med gode tall fra 2019 til 2020, men vi må være klar over at mye av fortjenesten for disse gode tallen ligger hos andre aktører enn kommunen selv. Når vi ser at studier viser at det er en reduksjon på 40% i utslipp med rehabilitering av eksisterende bygg kontra å rive og bygge nytt, så er vi helt nødt til å sørge for å velge løsninger for et moderne bibliotek og en kulturskole som benytter seg av de tilgjengelige byggene og lokalene som finnes i Moss. Lokaler som i dag til dels står tomme og venter på ny aktivitet, disse kan tas raskt i bruk. Bibliotek og kulturskole bør ikke nødvendigvis ligge i samme bygg og det gir oss flere gode alternativer som kan være aktuelle etter utlysingen av konkurranse.

Kultur til alle

At flest mulig kan delta i kulturtilbudet i Moss er viktig for oss i Høyre. Vi ser med stor skepsis på hvilke økonomiske utfordringer vi raskt vil kunne stå ovenfor om en del av posisjonen hadde fått det som de ville med et signalbygg på Kirketorget. Med galopperende priser i byggebransjen og et prisestimat som har fått sterk kritikk fra eiendomsutviklere som klart underbudsjettert, så kunne vi brått stått i en situasjon hvor vi måtte subsidiere kulturskolen betydelig for å unngå en betydelig prisøkning. En subsidiering som ville ha ført til at andre tilbud hadde fått mindre midler til sine aktiviteter. Høyre ønsker å holde deltageravgiften til kulturskolen lavest mulig, for å kunne gi flest mulighet til å delta. Det gjør vi best ved å benytte oss av eksisterende lokaler, primært i Møllebyen og på Verket.

Høyre ønsker at kulturskolen skal være lett tilgjengelig for flest mulig, og vi ser med spenning på muligheten for et satellitt-tilbud i Rygge og på Kambo, gjerne i kombinasjon med et bydelsbibliotek i nordre bydel.

Et steg i riktig retning!

Høyre ser med spenning på det arbeidet som skal gjøres i formannskapet med å finne hvilke faktorer anbudskonkurransen skal inneholde. For Høyre vil det være tre aspekter som er viktige, det økonomisk, tidsmessige og miljømessige aspektet! Aspekter som skal vektes for å kunne finne frem til hvor og hvordan vi kan få et godt bibliotektilbud og en til attraktiv kulturskole.

Moss Høyre ønsker seg en et moderne bibliotek i Møllebyen og en kulturskole i umiddelbar nærhet, gjerne med et desentralisert tilbud i Rygge og på Kambo.

Lars Thomas Olsen Paulshus, Kommunestyrerepresentant Moss Høyre, Larkollen