BYPAKKE TIL GLEDE OG BESVÆR

Skal bypakke være aktuelt i Moss, så må den være til nytte og glede for hele byen – og ikke forsinke utbyggingen av riksvei 19 og kanalbrua.

Av Jørn Wille og Simen Nord, Moss Høyre

Moss står overfor enorme, uløste samferdselsutfordringer, og vi kan ikke sitte stille og se på mens byen kveles. Høyre vil begynne byggingen av midlertidig kanalbru og gang- og sykkelbru over kanalen nå, og ikke vente på planleggingen av ny kanalbru. Vi må kreve at staten fortsetter planleggingen av RV 19 i tunnel med mål om raskest mulig gjennomføring, og samtidig kommer vi til å prioritere mindre tiltak som hver for seg kan gjøre situasjonen litt bedre. Flere partier og engasjerte innbyggere har i det siste hevdet at en bypakke er redningen for Moss. En bypakke er en samling av samferdselsprosjekter i et byområde, som oftest er finansiert med bompenger.

En del av bypakken er også ofte at man forplikter seg til null vekst i biltrafikken, og dette er gjerne en forutsetning for statlige bidrag. I en bypakke ligger det gjerne noen veiprosjekter, kollektivfelt, gang- og sykkelveier og subsidiering av busstilbudet. De største byene får store statlige overføringer i forbindelse med dette, og også Nedre Glomma får betydelige midler siden de er underlagt ordningen med belønningsavtaler som gjelder for de 9 største byområdene. Det er ikke Moss, slik at vi vil ikke få sammenlignbare summer med mindre det kommer nye regler.

Vår påstand er at å starte på arbeidet med en bypakke der RV19 og kanalbrua inngår, vil forsinke fremdriften for disse prosjektene. En eventuell bypakke bør heller være et separat arbeid som vurderes for seg. Nylig kunne vi lese et innlegg i Moss Avis der Gisle Håkonsen skriver langt om Høyres samferdselspolitikk, og argumenterer for bypakkenes fortreffelighet. Han skriver også at han er utålmodig, vil ikke ha mer prat, men handling, og han vil ha en løsning som virker nå.

Hvorfor skriver han ikke noe om de som har styrt byen i 6 år, uten å jobbe fram en bypakke, og som nå sier de er for? For den utålmodige er uansett ikke svaret en bypakke. Den største utfordringen med bypakke er at det tar så lang tid å beslutte, at vi sannsynligvis ikke får den vedtatt i løpet av neste NTP periode, som er på seks år. For Bypakke Nedre Glomma tok det 8 år fra kommunestyrene besluttet at de ville ha en bypakke, til den ble vedtatt i Stortinget. I Moss har vi ikke engang startet prosessen, så det kan ta 10 år fra vi begynner arbeidet, til en bypakke er godkjent av Stortinget. Høyre har selvsagt innsett og akseptert at vi må ha bompenger for å få utbygd riksvei 19, og vi mener at strekningsbasert bompenger, er en god og rettferdig løsning. Det aller viktigste for Høyre, er å få Rv19 med blant de prioriterte prosjektene i Nasjonal Transport Plan

(NTP). Det er varslet at vi kan falle ut av planen, og da blir det ingen ny Rv19. Hvis man er opptatt av hvordan trafikken skal forbedres, så er det viktigste vi kan gjøre nå, å sørge for at vi kommer med i neste NTP.

Skal kommunen innføre omfattende avgifter, som en bypakke, så er det viktig at tiltaket har legitimitet i befolkningen. Det mangler foreløpig. En grunn til at mange er skeptisk til bypakker, er at de ofte nedprioriterer vei og bilbruk, samtidig som bileiere er de som finansierer mesteparten av gildet. I Nedre Glomma, må bilistene dekke hele 76 % av de 9 milliardene som skal brukes. Det betyr at stat, fylke og kommune dekker en liten andel av bypakka.

Høyre tar gjerne en diskusjon om hvordan en bypakke bør se ut. Men skal bypakke være aktuelt i Moss, så må den være til nytte og glede for hele byen, den bør være godt forankret i befolkningen, og den kan ikke forsinke utbyggingen av riksvei 19 og kanalbrua. I de største byområdene gir staten store midler i forbindelse med bypakker og ulike gjensidige avtaler.

Moss er ikke invitert inn i disse ordningene enda, og det er et langsiktig arbeid å komme dit. Derfor må vi ha andre tiltak på plass for å løse trafikkproblemene i Moss nå, og Høyre går derfor til valg på en rask gjennomføring av konkrete prosjekter for å bidra til dette både i Moss og i Østfold. Så får vi ta diskusjonen om hva en bypakke skal inneholde, hvilke problemer den skal løse og hvordan den skal finansieres, før vi bestemmer at vi skal ha det.