De store samferdselsutfordringene må løses

Erik Flakstad stiller meg noen spørsmål knyttet til fremkommelighet og miljøbelastning for Moss kommune og alle oss som bor her. Det er helt relevante problemstillinger.

Moss har en overordnet miljøstrategi som sier at vi skal ha nullvekst i intern biltrafikk (RV19 holdt utenfor). For å lykkes med dette må mange tiltak på plass. De viktigste er å få flere til å reise kollektivt med buss og tog, flere må velge sykkel og gange og trafikkavviklingen for de som må benytte bil må bedres. Dette er temaer vi jobber med hver dag.

Jernbanen er vedtatt og nytt dobbeltspor og ny stasjon er klar i 2024. RV19 har vi tverrpolitisk jobbet med å få inn i Nasjonal transportplan som Stortinget skal vedta før sommeren. Her blir hovedgrepet å få trafikken fra ferge, havn og gjennomfartstrafikken i tunnel under bakken. Videre jobbes det godt med tiltak for å få flere over på sykkel og gange. Når det gjelder buss så jobber Østfold fylkeskommune nå med en evaluering for å få på plass et bedre tilbud. Dette er gode og riktige tiltak, men de fleste tar det tid å få realisert. Derfor må vi også fokusere på kortsiktige tiltak.

Når det gjelder bekymringer knyttet til mulighet for dieselforbud eller andre tiltak knyttet til for eksempel svevestøv så er det mulige virkemidler ingen i Moss kommune har tatt stilling til i dag.

Kommunens handlingsrom for tiltak mot lokal luftforurensing har flere virkemidler for å håndtere akutte situasjoner med dårlig luftkvalitet. Dette er noen av virkemidlene kommunene kan iverksette på kommunale veier: piggdekkgebyr, miljøfartsgrense, dieselforbud (akuttiltak), datokjøring (akuttiltak), lavutslippssoner, avvisning av skip i havn (akuttiltak), begrensning av det kommunale parkeringstilbudet og utvidelse av kollektivtilbudet. Dersom kommunene har et ønske om å inkludere fylkes- og riksveier i noen av disse tiltakene, må det skje i samarbeid med Statens vegvesen. Miljø- og samferdselsutvalget i Moss er invitert til å drøfte dette i sitt møte nå i begynnelsen av mars når saken om luftkvalitet skal behandles.

Men la det ikke herske noen tvil om at bystyret i Moss er opptatt av å løse disse utfordringene på en måte som bidrar til at vi får en by som er best mulig å bo i, og som er tilgjengelig for alle.

Tage Pettersen, ordfører i Moss