Nei Ap – dere spiller ikke på lag!

I et leserinnlegg nylig står det følgende: «Arbeiderpartiet ser viktigheten av at det offentlige og det private spiller på lag; det offentlige som garantisten for vår velferd, og det private som garantisten for økonomisk utvikling og vekst».

Det insinueres videre at Høyresiden vil overføre «ansvaret for vår velferd til private aktører». Nei – det vil vi ikke!

Det offentlige skal alltid ha ansvaret for at tjenester leveres, men Høyre vil at den som leverer de beste tjenestene skal få lov til det! Det forbyr dagens styringsflertall. Eksemplene er mange: Straks de kom til makten overtok kommunen ansvaret for bla. Skoggata bo- og servicesenter. Var brukerne misfornøyd før? Nei. Er de mer fornøyd nå? Vet ikke. Er driften blitt bedre eller billigere? Vet ikke.

Ingenting av dette spiller visst noen rolle: Private skal vekk! De er nemlig «profitører» – antakelig det verste skjellsordet de røde vet. Som altså er noe så grusomt som at private leverer tjenester innen helse og omsorg og i mange tilfeller også klarer å tjene penger på det. Slik for øvrig f.eks. både fastleger, tannleger og fysioterapeuter gjør og får lov til.

Så har vi barnehager. Norge hadde aldri hatt full barnehagedekning uten de privates innsats. Videre er det et faktum at brukere av private barnehager jevnt over er noe mer fornøyd enn brukere av kommunale. Betød det noe da kommunestyret nylig behandlet ny barnehage på Halmstad? Her eier private aktører en tomt og sto klar til å bygge barnehage. Spilte det noen rolle for de røde? Neida – vekk med de private! Kanskje vi kan overta tomten deres, men i alle fall skal kommunen fikse dette selv. Uansett.

I september er det valg. Heldigvis.

Jørn Ramberg

Høyrepolitiker i Moss