Demokratisk tøys fra Rødt

At Høyres «ja-holdning» skal gå på bekostning av allmennhetens frie ferdsel er bare svada.

Av Jørn Ramberg, Høyrepolitiker i Moss

I et leserinnlegg forsøker Rødt å få det til å se ut som at demokratiet og allmennhetens rettigheter forsvant den dagen et Høyre-ledet flertall overtok styret av Moss. Spesielt er det dispensasjoner for bygningstiltak i sjønære strøk som får Rødt til å reagere. I innlegget fremstår det som om hele vår strandlinje nå skal bygges ned og at Høyre ikke er opptatt av å reagere over utførte ulovligheter. Her er det mye tøys.

Det er helt korrekt at Høyre ønsker å være et Ja-parti. En rekke byggesaker de senere år har vært feil behandlet, noe som blant annet har gitt skarp korreks fra Statsforvalteren. Der hvor det er rom for skjønn ønsker Høyre å bruke dette skjønnet til et fornuftig Ja-vedtak. Blir allmennhetens muligheter til fri ferdsel redusert? Da sier vi nei. I mange av sakene Høyre har sagt ja til blir ikke vanlige folks turmuligheter berørt overhodet. De fleste sakene gjelder hva eieren skal få lov til av mindre endringer på en eiendom som allerede er bebygd. F. eks. om man kan lage en platting på en allerede inngjerdet gårdsplass, reparere en gammel, ødelagt brygge eller om man kan sette opp en liten bod i tilknytning til eksisterende bebyggelse. Det handler aldeles ikke om å tillate private å bygge ned jomfruelig natur – men å bruke sunn fornuft. Vi sier nei til avslag som ingen blir berørt av, kun begrunnet med millimeterjuss. I leserinnlegget settes dette merkelig nok opp mot at «…grov underfinansiering har tvunget mange offentlige tjenester i knestående, og hvor fattigdom og alvorlige sosiale problemer sprer seg i stadig større deler av kommunen vår…» Hva dette har med byggesaker å gjøre forblir et mysterium.

Videre slår Rødt fast at «Det nye flertallet undergraver nå også den viktige jobben som kommunen gjør, på oppdrag fra Kommunestyret, med å følge opp ulovlige byggetiltak ogsikre allmennhetens rett til tilgang til strandsonen.» Her er det mye fri fantasi. Hvor i all verden kommer disse antagelsene fra? Behandlingen av disse sakene er ennå ikke igangsatt.

Høyre vil selvsagt at lover og regler skal følges. Men der lovverket åpner for skjønn så vil vi bruke det til fornuftige løsninger – til beste for alle.