Den store konspirasjonsteorien

Den store konspirasjonsteorien nå er at ROM Eiendoms engasjement i Sjøsiden Moss AS, styrer hele jernbaneplanleggingen i Moss. Dette er en konspirasjonsteori på høyde med at amerikanske myndigheter står bak «nine-eleven».

Det er Rødt og den nystartede By- og Bygdelista som spinner denne konspiratoriske ideen. Og hvorfor gjør de det? Det ser ut som de gjør det for å så splid i befolkningen og dyrke misnøye, for så selv å prøve å kapre velgere. Eirik Tveiten, fra Rødt, vil bruke det til å komme på tinget og By- og bygdelista ønsker seg en sterkere politisk posisjon i Moss og Rygge. Enkel valgkampteknikk, men selvsagt ikke etterrettelig. Er det sånn dere skal vinne velgere, ved å spinne opp konspirasjonsteorier? Det er i hvert fall noe Høyre aldri vil innlate seg på.

Hva kom først?

Den 12. mai skriver Eirik Tveiten på Facebook «Fastsettingen av jernbanestasjonen ved Værla er så åpenbart i Rom Eiendoms interesse at en må jo tro på julenissen, dersom en hevder at denne beslutningen er gjort lokalt». Men ROM Eiendom var ikke en del av Jernbaneverket (nå BaneNord) den gangen beslutningen ble tatt, og hadde således ingen mulighet til å påvirke beslutningen. Med andre ord, hele utsagnet til Tveiten faller dødt til bakken. Og jeg som alltid hadde trodd at staten var Røds beste venn, og det private var deres verste fiende. I denne saken har det blitt omvendt, Rødt kritiserer og mistror det statlige, samtidig som de omfavner private eiendomsinvestorer. Hvorfor det?

Statlige rammer

Jernbanesatsingen igjennom Østfold er fullfinansiert av staten. Samferdselsdepartementet, med innspill fra kommunene i Østfold beslutter trasévalget og finansierer hele utbyggingen. Jernbanen skal ikke finansieres lokalt, så eiendomsutvikling i selskapet Sjøsiden Moss AS har ingenting med den politiske beslutningen om å bygge jernbane å gjøre. De to partiene prøver å spinne opp alternativ fakta, men premissene henger ikke sammen.

Økonomi

Helge Watndal fra Bygdelista skriver i MA at jernbanestasjon under Høienhall er «et opplagt godt alternativ som sannsynligvis vil koste et knippe milliarder mindre enn det alternativet BaneNor med støtte av Høyre og Ap ønsker». «En knippe milliarder kroner», vi kan vel forsiktig antyde at det er en noe upresis måleenhet, men det sier kanskje noe om presisjonsnivået i denne saken. Andre hevder at samfunnet vil spare nesten tre milliarder på en underjordisk stasjon. Men dette er altså ikke utredet, og ingen vet det. Det er mer sannsynlig at en slik løsning blir dyrere for samfunnet enn det som er utredet, på grunn av grunnforholdene. Tallene er altså feil og misvisende, og de blir ikke riktigere av at de stadig gjentas.

I konspirasjonen så spinnes det altså rundt kostnadsbesparelser ved å føre jernbanestasjonen under Høienhall, men i henhold til konspirasjonen vil ikke BaneNor dette fordi de da mister inntekter i Sjøsiden. Skal vi følge resonnementet betyr det at gevinsten ved Sjøsiden investeringen er større enn besparelsen ved å legge jernbanen under Høienhall. Gevinsten for BaneNor sin andel må da være på over tre milliarder kroner, hele Sjøsiden vil altså ha en omsettbar verdi på over 6 milliarder kroner, siden BaneNor eier 50% av selskapet. Dette er jo selvsagt fantasitall, det er jo ikke så store områder som skal utvikles og hvem skal i så fall leie alle disse arealene? Det fins jo ingen sammenheng i disse påstandene.

Vi i Høyre ønsker åpne og gode debatter, men det fordrer da at meddebattantene forholder seg til virkeligheten og ikke konstruerer opp alternative fakta. Konspirasjonsteorier, gjør seg godt på nachspiel, men tåler ikke dagens lys.

Jørn Roald Wille

Bystyrerepresentant for Moss Høyre