Dette sier politikerne egentlig! (Svar til Sigmund Skreiberg)

Sigmund Skreiberg påpeker i et leserinnlegg at det kan være langt mellom liv og lære i politikken. Han oppfordrer spesielt til å se hva partiene virkelig stemmer og ikke bare hva de sier – spesielt før et valg. Et meget godt råd. Nå er det absolutt ikke vanskelig å se i hvert eneste møte og hver eneste sak i Moss hvordan partiene avgir sine stemmer. Alle politiske møter er åpne for alle. Vil man ikke besøke møtelokalet kan man følge møtet hjemmefra på nett «minutt for minutt». Alle møtereferatene er selvsagt offentlige og stemmegivningen i hver eneste sak står angitt. Det er neppe vanskelig å konstatere at f.eks. Høyre konsekvent stemmer for å gi innbyggerne variert tilbud og den beste kvaliteten innenfor helse og barnehage. Likeledes at eiendomsskatten skal være lavest mulig og ikke bli en bedøvende melkeku fremfor å drive en kommune forsvarlig økonomisk. Det samme gjelder samferdsel: Ja, vi legger til rette for sykkel og kollektivtrafikk, men er ikke «religiøse bilhatere» som ikke klarer å se at bilen for mange er en absolutt nødvendighet for å få hverdagen til å gå opp.
Skreiberg etterlyser at avisene setter den reelle stemmegivningen på trykk i en oversiktlig og lettfattelig form. Jeg kunne ikke vært mer enig, men den utfordringen må gå til avisenes redaksjoner. Det er definitivt en utfordring å skulle sette av en time – eller ni – for å følge et bystyremøte fra start til slutt. Møtereferatene er heller ikke nødvendigvis enkle å lese. Noen ganger gjør lokalpressen det de skal, nemlig å sette kritisk søkelys på enkelte forhold. Imidlertid er nok vi som velger å bruke fritiden på politisk arbeid ofte undrende til hvor lite engasjert pressen til tider kan være.
Godt valg – bruk i alle fall stemmeretten i høst!