Eiendomsskatten må reduseres

Av  Jørn Roald Wille, Leder Moss Høyre

Når Høyre forhåpentligvis overtar styringa av Moss kommune vil vi redusere eiendomsskatten.

I 2022 fikk Moss kommune et fantastisk godt resultat. Selv uten eiendomsskatt ville kommunen hatt overskudd (netto driftsresultat) i 2022. Litt tabloid kan vi si at alt som kom inn i eiendomsskatt ble satt på sparekonto (disposisjonsfond). Etter 2022 har kommunen et disposisjonsfond på hele 621 millioner kroner.

Det skal selvsagt ikke være sånn at kommunen skal drive inn penger fra befolkningen, som de ikke trenger.

I Moss må en huseier med 120 kvadratmeter bolig, ut med kr 8.640 i eiendomsskatt, det er nest høyest i Norge. Tallene baseres på eiendomsskattetall fra Statistisk sentralbyrå, en bolig på 120 kvadratmeter er valgt som sammenligningsgrunnlag, fordi den representere en gjennomsnittsbolig.

Litt interessant er det jo at Vestby har ingen eiendomsskatt og Våler har 40 % lavere eiendomsskatt enn Moss.

I Moss kommune har vi vedtatt handlingsregler for å sikre god økonomistyring. Reglene sier blant annet noe om hvor stort overskudd og hvor stort disposisjonsfond kommunen bør ha, for at den skal være godt drevet. Nå overoppfyller Moss kommune alle disse reglene, med stor margin. Målet til kommunen er ikke å tjene mest mulig penger, kommunen er ikke en finansinstitusjon, men en institusjon som skal sikre innbyggerne best mulig tjenester til lavest mulig kostnad.

Hadde posisjonen fulgt handlingsreglene, ville de satt ned eiendomsskatten, for lenge siden. Men de styrende partiene er vel mer glade i å øke skattetrykket, enn å redusere det?

De siste to årene har vært tøffe for mange. Den ene krisen har avløst den andre. Strømkostnadene har økt kraftig, inflasjonen gjør alle varer dyrere og stigende renter gjør at boliglånet blir dyrere å betjene. Mange ser at det kommer til å bli en tøff høst, og mange kommer til å slite økonomisk.

Høyre vil at alle skal ha råd til å bo i Moss, eiendomsskatten skal ikke velte familieøkonomien. Vi vil gjøre situasjonen lettere ved å la folk beholde mer av sine egne penger.

I kommunestyremøte før sommeren, foreslo Høyre at eiendomsskatten skulle reduseres i inneværende år, med hele 20 millioner kroner. Vårt forslag ville medført en umiddelbar redusering av eiendomsskatten. Dessverre fikk vi ikke gjennomslag for forslaget.

Skatte og avgiftstrykket i Moss er for høyt, og Høyre er en garantist for at det blir redusert. Når prisene stiger og rentene øker er redusert skatt den beste måten å sikre at folk ikke taper for mye kjøpekraft.

Alle skal ha råd til å bo i Moss.