– Fullt mulig å få på plass en ny bru i god tid før 2028

Tage Pettersen (H) mener det er fullt mulig å gjøre noen grep for å få til en raskere prosess med ny Kanalbru.

– Dette er ikke mindre enn en krise, og er helt uakseptabelt! mener Tage Pettersen (H) etter å ha lest mandagens to artikler om Kanalbrua i Moss Avis.

Konsekvensene av en innsnevret Kanalbru har vist seg å være langt mer alvorlige enn bare kjedelig kø. Flere aktører fra næringslivet melder om avbestillinger fra hotellgjester, nedgang i omsetning, gjester som gir tilbakemelding på at de ikke kommer likevel på grunn av ryktene om køkaos og ansatte som får en ustabil situasjon i hverdagen når de skal reise til og fra jobb.

Det ser ut til at næringslivet må leve med utfordringene en god stund til. Ifølge Viken fylkeskommune vil en ny bru vil først kunne stå ferdig i 2028.

LES OGSÅ

Frykter arbeidsplasser går tapt

Det er i størrelsesorden 2500–3000 arbeidsplasser på Jeløy ifølge proff.no. Blant disse finner vi mange kommunalt ansatte. Moss kommune opplyser overfor Moss Avis at per 1. august har 693 av deres ansatte arbeidsplass på Jeløy.

Tage Pettersen reagerer kraftig på håndteringen, og mener det er fullt mulig å få på plass en ny bru i god tid før 2028.

– Jeg forventer at Arbeiderpartiet i Moss, Viken og Samferdselsdepartementet setter seg ned umiddelbart og blir enige om hvilke muligheter en har, og ikke gjemmer seg bak umulighetene, sier Pettersen.

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) fortviler også over situasjonen, og håper man kan finne løsninger snarest.

– Det er fortvilende å høre fra bedriftsledere som jobber så hardt de kan, men opplever at ansatte eller kundene ikke kommer fram, forteller Gjermund Løyning, regiondirektør i NHO Viken Oslo til Moss Avis.

Må ikke bli en bremsekloss

– Flaskehalser som dette er svært ødeleggende for både næringsliv og samfunnet for øvrig. Folk skal på jobb og varer må fram, noe folk og bedrifter på begge sider av brua nå har problemer med, sier Løyning.

I samtaler med medlemsbedriftene er det tydelig at mange er opptatt av Kanalbrua. Han påpeker at det er veldig viktig at alle parter nå jobber effektivt sammen for å finne en så rask løsning som mulig.

– Særlig er det sentralt at reguleringsarbeidet ikke blir en bremsekloss. Vi må hindre at dette blir en prosess som trekker ut i lang tid og på den måten fører til mer usikkerhet for næringslivet og hele regionen, understreker Løyning.

Arbeidsplasser kan gå tapt

Pettersen understreker at man tidligere har brukt mye tid og energi på å få på plass arbeidsplasser på Jeløy, men frykter nå at flere av disse kan gå tapt.

– All næring og alle arbeidsplasser er viktig. Men for å komme med et eksempel: Det var tverrpolitisk enighet om at vi ikke skulle bruke Verven til noe annet enn næring. Her har vi fått etablert kompetansearbeidsplasser. Flere av leiekontraktene løper ut før 2028, det er derfor en reell fare for at vi mister svært viktige, og veldig mange arbeidsplasser om ting ikke tas tak i umiddelbart, sier Pettersen.

– Vi har ingen arbeidsplasser å miste, legger han til.

Pettersen hevder det er fullt mulig å få på plass en ny bru før 2028. Han anslår at man kan kutte ned planprosessen med ett til to år, bare man snakker sammen.

– Når mener du det bør være mulig å få på plass en ny bru?

– Jeg er på ingen måte noen ekspert her, men hvis fylke og kommunen er enige kan man forsere planprosessen. I denne saken er det bare fordeler ved å kutte noen byråkratiske svinger, sier Pettersen.

Pettersen påpeker at situasjonen slik den er i dag skaper trøbbel for både privatpersoner og næringslivet. Han frykter at flere viktige arbeidsplasser, som man har brukt mye tid på å få på plass, vil gå tapt. Dessuten påpeker han at situasjonen vil kunne stå til hinder for etablering av nye arbeidsplasser og ny næring på Jeløy.

– Politisk må vi ta hensyn til de uttalelsene som nå har kommet fra næringslivet, avslutter Pettersen.