Gratis buss, en farse?

Hvorfor vil ikke styringsflertallet velge en bussløsning som de selv mener er den beste?

Gratis buss, en farse?

Et tiltak for å forbedre trafikksituasjonen på Jeløya, er å bedre kollektivtilbudet. I desember besluttet kommunestyre i Moss at vi skal bruke 1,7 millioner på en «busspakke», Viken fylkeskommune skal bidra med samme beløp.  I samme møte foreslo Høyre at det skulle brukes fem millioner kroner for å styrke kollektivtilbudet på Jeløya, forslaget ble nedstemt.

Uansett, så er 3,4 millioner kroner et betydelig beløp, og gir et godt utgangspunkt for bedre busstilbud på Jeløya, som igjen skal minke trafikkbelastningen.  Men Høyre mener at vi kunne fått mer igjen for pengene, vi kunne fått en bedre løsning for innbyggerne.

Det ble besluttet at busstilbudet til Refsnes skal styrkes, mot Høyres stemme. I dag går det buss til og fra Refsnes hvert 15 minutt i rushen. Og hvis kampanjen er en suksess, og det må vi jo planlegge for, så vil flere ta buss og færre kjøre bil. Da vil Refsnes bussen ha bedre forutsetninger til å holde ruta, og det vil ikke være behov for å sette inn flere busser på denne strekningen. Isteden foreslo Høyre at pengene skal brukes til å bedre det dårlige busstilbudet til Orkerød, Framnes og Tronvik. Her er det stort potensial til å få flere kollektivreisende, det er jo det som er målet med denne kampanjen. I tillegg foreslo Høyre at gratisperioden skal være minst fire måneder, fordi vi tror det tar tid å endre reisemønsteret.  Posisjonen stemte imot Høyres forslag.

Det interessante var at flere av posisjonspolitikerne støtte Høyres forslag fra talestolen, og Moss Avis refererte følgende uttalelse fra lederen av utvalget for samferdsel: «Vi er enig i intensjonen (Høyres forslag til busspakke), men frykter at det vil forsinke prosessen ytterligere».  Dette er mildt sagt en merkelig uttalelse. Ved å følge Høyres forslag vil ikke gratis buss ordningen bli forsinket.  Så må vi selvsagt ha respekt for at det vil ta litt tid å endre bussrutene fra Refsnes til Orkerød, Tronvik og Framnes. Men veldig lang tid kan det ikke ta, det gikk jo raskt å opprette disse rutene. Dessuten er dette Vikens problem, siden de har opprettet rutene uten at det var politisk behandlet i Moss.

Vi kan se at lederne av posisjonspartiene har kritisert Viken fylkeskommune kraftig, både i Miljøløfte og i Moss Avis, for busspakka.  Men når de samme politikerne virkelig skal vise hva de mener, i kommunestyre salen, ved avstemming, da velger de å vedta størsteparten av den foreslåtte busspakka.

Det hjelper ikke med store ord i møter og avisene, hvis det ikke følges opp når sakene behandles politisk. Dette var et meget skuffende vedtak som posisjonen trumfet igjennom, og det er åpenbart ikke den beste kollektivløsningen for Jeløya.

Jørn R. Wille

Styreleder Moss Høyre