Grønner kveler debatten

Kommentar av bystyremedlem Jørn R. Wille (bildet), første gang publisert i Moss Avis 7. januar 2017. — Erik Grønner titulerer seg som bedriftsleder og forfatter, han har altså et bein i den litterære verden og et bein i den forretningsmessige.

Der en bedriftsleders hverdag består av fakta, rasjonalitet og saklighet, kan selvsagt romanforfatteren se bort fra fakta og definere sin egen verden. Avstanden fra en bedriftsleder til en forfatter kan være stor, og ikke minst er det krevende å bekle begge rollene.

Eik Grønners kronikk i Moss Avis den 2. januar, startet med å referere til forfatteren Gabriel Garcia Marques. En forfatter som er kjent for en sjanger der overnaturlige fenomener finner sted i en realistisk handling. Han bruker dette litterære grepet for å beskrive situasjonen i Moss. Vi ser at hele kronikken til Grønner er sterkt preget av det litterære beinet, synd han ikke også lener seg mer på bedriftslederbeinet som står for saklighet og fakta.

Vi er mange som er engasjert i lokalpolitikken, og 39 av oss er valgt inn i bystyret. Alle jeg har møtt i politikken har et brennende engasjement og ønsker å utvikle byen slik at den blir enda bedre å bo i, jeg har ennå til gode å møte noen som gjør dette for egen vinnings skyld. Jeg tror at den beste politikken dannes i meningsbrytning mellom mennesker, og den debatten vil jeg gjerne være med på. Men når sakligheten i argumentene forsvinner og kritikken blir ondsinnet, da mister de fleste av oss lysten til å fortsette debatten. Grønners innlegg et eksempel på hvordan debatten kan kveles.

I sin kronikk velger Grønner å omtale oss som en «den maktpolitiske juntaen». Han skriver om «den politiske sammensvergelsen som regjerer i Moss», har han ikke fått med seg at vi er lovlig valgt og representerer de som har stemt på oss?

Videre skriver han om at det blir «et trafikkorkinferno» (inferno er definert som et flammehav), sterk språkbruk, men bilde er kanskje ikke så presist? Han mener også at beslutningene er basert på «vrangforestilling hos politikere» – arrogant devaluerer han våre politiske standpunkter til vrangforestillinger. Han mener også at vi politikere ofrer byen på «grådighetens alter» (litt slitt metafor kanskje), for å «få kloa i» pengene fra ROM Eiendom. Hva mener han egentlig er motivet vårt, tror han at det er til egen vinning? Har han ikke forstått at ROM Eiendom bidrar til byutvikling i Moss? Grønner mener også at vi bedriver «hersketeknikk ved å mobbe» dem som arrangerer fakkeltog. Hvem er det som har mobbet, og hvordan skjedde det? Også skriver vi politikere «propagandaaktig kronikker». Når jeg leser Grønners kronikk så er det han som velger propagandastilen, så det er litt merkelig at han beskylder andre for å være propagandaaktige. I tillegg påtar han seg å sammenligne anleggsperioden til jernbanen med okkupasjonstiden. Grønner mener at anleggsperioden til jernbaneutbyggingen gjennom Moss blir som en evighet i forhold til okkupasjonstiden under krigen. Mener han virkelig at det å bygge jernbane gjennom byen kan sammenlignes med det norske borgere ble utsatt for under annen verdens krig? De som opplevde krigen vil vel neppe nikke gjenkjennende til den sammenligningen. Forfatteren Grønner tillater seg et språk og et forhold til fakta som bedriftslederen Grønner neppe kan tillate seg.

Jeg mener at politisk debatt bør baseres på saklighet og fakta, og hvis Grønner virkelig ønsker et svar på sine kronikker må han skrive redelig og ordentlig og ikke tillegge oss roller og motiver vi ikke har. Jeg mener også at Grønner bør ta inn over seg at både Ap og H gikk til valg på den jernbaneløsningen og den havneløsningen han så sterkt argumenterer imot. De to partiene fikk nesten 70 prosent av alle stemmene i Moss. Vårt styringssystem er bygd på demokratiske prinsipper, som det er helt greit at han er uenig i, men han kan ikke beskylde oss for å være juntaer. Når det gjelder argumentene i artikkelen til Grønner, viser jeg til ordfører Tage Pettersens kronikk i Moss Avis den 12 desember. Den artikkelen oppsummerer godt hva flertallet i Moss bystyre står for.

Jørn R. Wille,

Moss Høyre