Høyre er opptatt av Moss Lufthavn Rygge

Selvsagt støtter Høyre en gjenåpning av Rygge. Men uten en kommersiell aktør blir det kun teori.

Av Thor Hals, Gruppeleder, Høyres Fylkestingsgruppe, Østfold

Jeg ser Niklas Eriksen fra FrP påberoper seg for å være den eneste som jobber for at Rygge flyplass blir gjenåpnet. Han etterlyser signaler for hva vi i Høyre blant annet mener.

I forbindelse med fremlegget av forslag til økonomiplan for Østfold Fylkeskommune foreslo FrP mange saker, som ble lagt frem i møte. Og som stort sett fikk FrP sine stemmer.

Høyre er opptatt av gjennomslag, også når vi er i opposisjon. Så det var hyggelig at posisjonen ønsket et samarbeid om flere verbalforslag basert på forslag Høyre i utgangspunktet hadde. Så vi opplever det å være konstruktive i samarbeid med de andre partiene gir resultater, og det setter vi pris på.

La det være liten tvil, at Høyre støtter gjenåpning av sivil luftfart fra Rygge dersom en kommersiell aktør ønsker å starte opp. Vi ser også frem til utredningen om de private flyplassenes fremtidige rolle, som forventes å komme i løpet av september. Her vil spørsmålet om Rygge som alternativ 3 rullebane på Gardermoen være sentralt.

En annen sak som er viktig for Mosseregionen og Rygge flyplass er ny flyfaglinje på Malakoff i samarbeid med Forsvaret og KAMS på Rygge flyplass. Dette lovet vi i Høyre å jobbe for i valgkampen.

Det har vi også gjort, og deltatt på flere møter med Forsvaret og KAMS. I den forbindelse vil jeg berømme engasjementet til Ordfører Simen Nord i Moss og Ordfører Rene Rafshol i Råde. Nå kommer det positive signaler fra departementet om denne nye linjen, og da må Østfold fylkeskommune sikre det praktiske og økonomien i løpet av høsten.

I et av disse møtene med Forsvaret spurte jeg om den økte aktiviteten i Forsvaret på Rygge, var i strid med etablering av en sivil del på flyplassen. Jeg fikk da tilbakemelding at det ikke er noe i veien for en sivil del på Rygge flyplass. Det er bra. Det betyr at mulighetene er fortsatt der for å åpne for sivile fly på Moss Lufthavn Rygge, og det støtter vi i Høyre!