HØYRE LØFTER GREFSRØDLÅVEN!

Høyre håper at dugnadsgjengen ikke gir opp drømmen og håper at vi kan få gleden av å innvilge deres søknad denne høsten!

Av Simen Nord, Ordførerkandidat Moss Høyre, ogLars Thomas Olsen Paulshus, Fraksjonsleder Kultur, Aktivitet og Inkludering, Moss Høyre, Larkolle

Rygge Museum og Historielag sitt sjette og siste bygg, Grefsrødlåven skal reises. En låve som dugnadsgjengen på Bygdetunet ønsker å få reist før tidens tann har fått gjøre for mye ugagn med materialene som foreløpig ligger under en presenning. Det ønsker Høyre å bidra til gjennom å innvilge deres søknad om økonomisk støtte.

Dugnadsgjengen i Rygge har lagt ned en formidable innsats de siste årene med å reise forskjellige bygg, sist ut var Rørhuset som er en flott gave til byens befolkning. Vi i Høyre ønsker ikke at det skal stoppe der, vi ønsker at Grefsrødlåven skal reises og at Bygdetunet skal ferdigstilles.

Det er nå på tide at Rygge Museum og historielag får de sårt trengt midlene for å kunne starte dugnadsarbeidet på selve låven og at de slipper å måtte selge lopper eller vafler i flere år før man kan tenke på å starte det virkelige arbeidet. Gjennom årene har det vært lagt ned dugnadsarbeid for 20 – 30 millioner på Bygdetunet og en imponerende innstas for ivaretagelse av kulturminner og kunst fra Rygge, noe som ikke er noe annet enn en fantastisk gave til Moss kommune sine innbyggere. Dette arbeidet verdsetter Høyre høyt.

Høyre ønsker å formidle kunst, historie og kultur fra hele kommunen vår. Med et komplett bygdetun kan vi få vårt eget Folkemuseum, et museum som kan vise Rygge sin historie tilbake til 1700-tallet. Høyre mener at Bygdetunet bør være et kulturminne av like stor viktighet som Konvensjonsgården på Verket og Torderød Gård på Jeløya. De kommunale kulturminne Torderød og Alby Gård har de siste årene blitt rehabilitert for millioner av kroner. En satsning på å bevare historien til Rygge burde være like høyt prioritert!

Høyre håper at dugnadsgjengen ved Rygge Museum og Historielag ikke gir opp drømmen om å realisere prosjektet Grefsrødlåven! Vi i Høyre heier på dere og deres innsats for å bevare historien til Rygge og håper at vi kan få gleden av å innvilge deres søknad denne høsten!