Høyre ønsker et forsvar som sikrer norske interesser

Ved innledningen til palmehelgen ble minnet på den kjensgjerning at trusselbildet i verden og i Norge er i stadig og rask endring. Den siste tidens hendelser i Stockholm, der 5 mennesker ble drept og et titalls personer skadd, og avvergingen av et mulig planlagt terrorangrep i Oslo, minner oss smertelig om det. Hvordan skal vi forholde oss til dette, ta grep og føle at vi gjør noe?

Hvordan kan vi ansvarliggjøre oss selv og politikerne slik at vi kan bistå i kampen mot urettferdighet, vold og terror? For oss alle vil det nytte å være vennlige og forsonende i de møtene vi gjør med mennesker hver dag. Det må ikke være noen som faller utenfor; inkludering og integrering i fellesskapet er nøkkelen til å lykkes. Her kan vi alle bidra og gjøre det lille ekstra. Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe en.

For politikerne er det viktig å både se enkeltmennesket i sitt lokalmiljø, og legge til rette for dem der, og se de store, globale linjene. Derfor må vi ha en forsvarspolitikk som favner bredt.

For Høyre er det derfor særs viktig, i et forsvarsperspektiv, å opprettholde våre forpliktelser i det internasjonale samfunn, innenfor FN, NATO, EØS,WTO og andre internasjonale organisasjoner, og opptre som lojal og engasjert samarbeidspartner for nærstående og andre land. Det gode samarbeidet vi gjennom mange år har hatt de nordiske landene i mellom, både økonomisk og forsvarsmessig, i tillegg til samarbeidet med de allierte i NATO, er det spesielt viktig å fokusere på.

Høyre vil også fortsette å støtte fattige lands demokratiske, økonomiske og sosiale utvikling. Vår støtte skal gå til prosesser som er mest mulig effektive og som skaper varig endring , slik at enkeltmennesker blir i stand til å ta vare på seg selv, sin familie og sitt samfunn. Slik kan forsvar bygges nedenfra, globalt og nasjonalt. Men hva når det ikke er nok, hva når ustabilitet ikke er forhindret og uro oppstår, slik vi ser at det gjør?

Vi trenger et forsvar som våger å se fremover i rask nok takt og som våger å se de utfordringene vi kan komme til å stå ovenfor i dag, i morgen og i fremtiden. Høyre i regjeringen har sørget for at Forsvaret settes bedre i stand til nettopp det. Det gjør at jeg føler meg trygg, selv i en verden som er preget av sterk uro og usikkerhet. Stortinget vedtok ny langtidsplan for Forsvaret 15.november 2016. Med fokus på å styrke Forsvaret betydelig har regjeringen øket bevilgningene for å gjøre Forsvaret bedre i stand til å løse pålagte oppdrag, og skape reell balanse mellom bevilgninger, struktur og oppgaver. Det må være en bærekraftig balanse mellom drift og investeringer. Det koster å forsvare alt vi har kjært, men det koster mer å skulle miste det.

De nye investeringene vil blant annet dreie seg om etterretning, luftromsovervåking, maritime overvåkningsfly, ubåter, langtrekkende luftvern og F-35 kampfly. 339-skadronen lokaliseres til Rygge, når tilstrekkelig alternativ helikopterkapasitet er på plass i nord. Igjen kan vi få militær aktivitet i nærområdet vårt, som synlig bevis på et tilstedeværende forsvar.

Høyre ønsker et forsvar som sikrer norske interesser, suverenitet og handlefrihet, og som gjør oss i stand til å bevare og styrke NATO og andre sikkerhetspolitiske samarbeidsfora av betydning for Norge. Det er et grunnleggende og tidløst ansvar å sørge for sikkerheten til borgerne, samfunnet og staten. Norges sikkerhetspolitiske interesser ivaretas best ved å bidra til avspenning, sikkerhet og stabilitet, både i norske nærområder og globalt. Og vi bidrar best ved å ikke bygge opp under fremmedhat og mistenkeliggjøring av mennesker med ulik tankegang enn vår egen, men ved å være villige til å dele av det vi holder kjært og vil forsvare og bevare.

Astrid Nielsen Eliassen
Bystyremedlem for Høyre