Høyre tar ansvar!

Med en krevende kommuneøkonomi vil Høyre gjøre det som trengs for å rette opp – ikke seigpine kommunen og utsette omstillingen.

Av Jorunn Karlsen Wiborg, Gruppeleder i Moss Høyre

SV og Ap forsøker frenetisk å tegne et bilde av at Høyre, Frp, Ny Kurs og Venstre kom til dekket bord etter valget i fjor høst. Det er dessverre et godt stykke unna virkeligheten. Gjennom Aps og SVs betraktninger og konklusjoner fremstår det nærmest som at et hvert påtroppende styringsflertall tar over med blanke ark og kan starte på nytt.

Moss kommune er i en krevende økonomisk situasjon. En situasjon som er blitt varslet ved en rekke anledninger, hvilket Regnbuealliansen (Ap, SV, Rødt, Mdg, Krf og Sp) dessverre i beskjeden grad tok innover seg på sin vakt. Kommunedirektøren har gjentatte ganger i årene og perioden bak oss vært tydelig på at tøffe tider vil komme, hvor kostnadene må ned. Så hadde man kanskje ikke sett for seg at det ville smelle til så kraftig og i en så stor fart, men man har hatt god tid til å forberede seg, hvor smellet definitivt ville ha vært mindre smertefullt dersom Regnbuealliansen hadde lagt opp til en økonomisk styring med lavere fart gjennom 2023 og inn i 2024.

Disposisjonsfondet ble redusert med hele 121 millioner kroner i 2023, og utgjorde ved inngangen til 2024 drøye 500 millioner kroner. Det er isolert sett mye penger, men ikke når vi ser i hvilket vanvittig tempo reservene tappes. Underskuddet for inneværende ligger også an til å bli skyhøyt, og hvor kommunen med denne farten om kort tid vil være tomme for fondsmidler. Det hjelper med andre ord lite å klappe seg selv på skulderen for flittig sparing, gjennom blant annet ekstra skatteinntekter fra kommunens innbyggere, når man parallelt legger opp til et forbruk som tapper sparekontoen i et raskere tempo enn den fylles.

Styringsflertallet (Høyre, Frp, Ny Kurs og Venstre) la seg tett opptil kommunedirektørens forslag da saken om nedtrekk ble behandlet i kommunestyret i juni. Regnbulealliansen la derimot i sitt forslag opp til et langt lavere nedtrekk enn kommunedirektøren anbefalte, hvor de valgte å utsette ubehaget. Ap og SV har snakket varmt om at det må reduseres i politiske godtgjørelser. «Vi må starte med oss selv» har vi gjentatte ganger hørt SVs gruppeleder uttale. «Vi trenger tydelige folkevalgte som går foran» kunne vi nylig lese Ap uttrykke.

Da er det interessant å reflektere over at nettopp og blant annet Ap og SV stemte mot styringsflertallets forslag om å redusere politiske godtgjørelser med kr 550 000,- per år, herunder telefongodtgjørelsen til gruppeledere og utvalgsledere, samt kutte en møterekke, som innebærer mindre godtgjørelse, men like mye arbeid for samtlige folkevalgte i Moss kommune. Dette ønsket ikke Ap og SV å være med på. Da det viste seg å faktisk bli en realitet med mindre penger i egen lommebok, lå det ikke hjerte så nært å starte med seg selv likevel.

Moss kommune er ikke alene om å oppleve krevende økonomiske tider, hvor tæring etter næring i enda større grad enn tidligere tvinger seg frem som helt nødvendig. Høyre vil, sammen med de øvrige styringspartiene ta ansvar og snu det økonomiske uføret kommunen over tid har havnet i. Dette smerter nå og vil fortsette å smerte i tiden fremover, men er dessverre helt nødvendig i arbeidet med å få skuta på rett kjøl.