Høyre vil lovfeste tidlig innsats i skolen

Snart ringer skoleklokkene inn til et nytt skoleår, for flere tusen barn for aller første gang. Forventningsfulle og med iver og lyst møter førsteklassingene rundt om i landet vårt opp til det de håper og tror skal bli begynnelsen på ti års god skolegang.

(Dette innlegget ble først publisert i Moss Avis lørdag 5. august)

Det er et stort ansvar skolen er gitt; foreldre overlater det kjæreste de har til lærerne, til skolen som organisasjon og samfunnsoppdraget skolen representerer. Dette ansvaret tar norsk skole på høyeste alvor, og selv om mye er bra, kan ting stadig gjøres på nye eller bedre måter slik at kvaliteten heves ytterligere.

Høyre er opptatt av kvalitet i skolen og har derfor tidlig innsats som en av de viktigste skolepolitiske satsingene. Dette har vi blant annet fordi det å kunne lese skikkelig, skrive skikkelig og regne skikkelig er avgjørende for hvordan man senere i skoleløpet skal klare å nyttegjøre seg av fagstoffet man blir presentert for. Elever som strever må derfor få den hjelpen de trenger så tidlig som mulig.

Når andelen elever som får spesialundervisning er tre ganger så høy ved 10.trinn som ved 1.trinn, sier det seg selv at noe er galt. Regjeringen vil lovfeste tidlig innsats; skolene kan få plikt til å gi intensivopplæring til elever som strever ved 1.-4.trinn. Også et pliktig flerfaglig samarbeid vil kunne styrke opplæringen og dermed være et nyttig virkemiddel innen tidlig innsats. Dette er ønsker og forslag som er ute på høring nå.

Regjeringen forstår betydningen av god nok og tidlig nok innsats i skolen. Vi må ha økt fokus på tidlig oppfølging, vi må ha et tettere samarbeid med PP-tjenesten, bedre tilgang til datautstyr og en skole som fokuserer på lese-og regneferdigheter gjennom hele skoleløpet. Vi må ha kvalifiserte og dyktige lærere på alle årstrinn og ved alle skoler — det skal ikke spille en rolle hvilken skole eleven går på, eller hvilken lærer eleven tilfeldigvis får — alle elever skal møtes av lærere som kan sitt fag i tillegg til å være gode og pedagogiske rollemodeller.

Høyre vil at alle elever skal oppleve mestring. Å lese og skrive og regne skikkelig er nøkkelen for å føle nettopp det og for å kunne lykkes i skolen. Din stemme til Høyre er en stemme for videre vekst og riktig utvikling av norsk skole.

Astrid Nielsen Eliassen
Bystyrerepresentant Moss Høyre