HVEM TULLER OM HELSE, AP?

Vi venter i spenning på gode eksempler på Ap sitt samarbeid med private helsetilbydere!

Av Jørn Ramberg, Høyrepolitiker i Moss

Som svar på et leserinnlegg om private helsetilbud forsøker Ap å fremstille seg som en ivrig tilhenger av slike. Lite kunne være fjernere fra sannheten. I leserbrevet advares det blant annet mot «mot en utvikling der kommersielle helsetilbud finansiert av blant annet høye egenbetalinger eser ut, uten offentlig styring.» Hva i all verden er dette for noe tull? Har Høyre foreslått å sette ut tjenester «uten styring» og med massive egenbetalinger? Vi skal selvsagt ha full styring av alle offentlige helsetilbud, men med den ekstremt viktige forskjellen at vi vil la den som leverer de beste tjenestene få lov til å levere. Er de ikke gode nok så bortfaller avtalen. I motsetning til der det offentlige har monopol: Er kvaliteten for dårlig får man bare håpe at den blir bedre. Man kan ikke hente inn en annen leverandør. Realiteten i dag er at de som ha god råd kan kjøpe seg de tjenestene de vil. Også dersom Ap styrer. Den store forskjellen er at Høyre vil at gode tjenester skal kunne tilbys vanlige folk – uten at de skal måtte betale for det.

Hvis Ap absolutt «ser behovet for samarbeid mellom det offentlige og private tilbydere av helsetjenester…» Hvorfor rekommunaliserte de da Skoggata og Orkerød straks de kom til makten? Var det på bakgrunn av dårlige kvalitet eller høye priser – og har det blitt bedre etterpå? Vi venter stadig på en slik, grundig evaluering. Rekommunaliseringen skjedde utelukkende på ideologisk grunnlag.

Så hevdes det at «Brukerstyrt personlig assistanse i Moss er et godt eksempel på et samarbeid mellom offentlig og privat som Moss Ap støtter.» Det er jo pussig at det i 2020 ble fremmet forslag om at kommunen også skulle overta alt dette. Imidlertid var motstanden fra «alle» så massiv under høringen at saken ganske raskt ble lagt død.

Siden Ap er så grenseløst glad i private tilbydere: Kan dere nevne konkrete eksempler på nytt samarbeid som er inngått i Aps styreperiode? Vil man f.eks. utrede mulighet for privat drift av den kommende demens-landsbyen? Nei. Var det aktuelt å la private som stod klar med tomt og planer starte privat barnehage på Halmstad? Nei.