HVIS DU IKKE STEMMER HAR DU INGEN KLAGERETT!

Valget er ditt, enten du stemmer på Høyre eller andre. Men stemmer du ikke – og blir sofavelger – kan du heller ikke klage hvis du er misfornøyd med politikken som blir ført de neste fire årene.

Av  Hermine Hansteen, Listekandidat, 12. plass, Moss Høyre, Moss

Det er ikke lenge til kommunestyrevalget og fylkestingsvalget, og det er allerede mulig å forhåndsstemme. Selv om mange bruker stemmeretten sin, så er det mange, altfor mange, som ikke stemmer. Det er viktig å stemme for å kunne være med å påvirke hvordan hverdagen vår skal bli de neste fire årene.

Hvor mange stemmer de forskjellige partiene får avgjør hvor mange representanter de får, og hvilken mulighet partiet får til å få gjennomslag for de sakene som er viktig for partiet og for deg som velger.

Enten man er misfornøyd med noe i kommunen eller fylket, eller man er redd for at noe man er fornøyd med skal endres, så må man bruke sin stemme i valget. For hvis man ikke stemmer for det man tror på, så har man heller ingen grunn til å klage på det som skjer etter valget.

Selv stiller jeg til valg for Høyre. Hvis jeg blir valgt skal jeg for å nevne noen få saker bidra til at hele Moss blir en JA-kommune som innbyggerne er stolte av, og at Moss blir en kommune som vi unge har lyst til å bo i når vi blir etablerte og starter på voksenlivet.

Det å bruke stemmeretten ved valg er like viktig uansett hvilket parti du er enig med, og jeg håper at vi blir mange unge fra flere partier i Moss kommunestyre etter valget!

Hvis du vil ha mest mulig innflytelse med din stemme ved valget, kan du «kumulere» eller føre opp «slengere» fra andre partier på din stemmeseddel. Du kan altså gi dine favoritter blant politikerne en ekstra stemme, og få ekstra innflytelse på hvem som velges.

Når man «kumulerer» setter man et kryss på stemmeseddelen ved navnet til sin(e) favorittkandidat(er), og da gir du en ekstra stemme. Å føre opp en «slenger» betyr at du på stemmeseddelen til ditt parti skriver navnet til en eller flere av kandidatene fra andre partier som du vil gi en ekstra stemme. Dette er viktig å huske på, for på denne måten blir din stemme ekstra verdt!

Valget er ditt, enten du stemmer Høyre eller andre partier. Men dersom du ikke stemmer, og blir en sofavelger, så kan du heller ikke klage hvis du er misfornøyd med politikken som blir ført de neste fire årene.