Innflyttere blir stående uten lokal barnehageplass

Det er pinlig for Moss kommune at unge familier har blitt lokket til byggeprosjektene i nordre bydel av reklame som lovpriser nærheten til sjøen og transportmidler, til skole og barnehage. Men når de ankommer med sine små, håpefulle, opplever mange at barnehagendrømmen er en ren illusjon, som de riktignok kan beskue fra boligen, men det er bare fra utsiden. Selv må de frakte barna til en annen bydel for å få dem plassert.

Av  Arno Rasmussen, Kommunestyrekandidat for Moss Høyre, Kambo

Kambo står foran en kraftig befolkningsøkning de nærmeste årene. Det snakkes om opp mot 3000 nye innbyggere bare i området rundt Kambo stasjon. Dessverre kan det synes som om kommunen, i sin iver etter å vokse, glemmer eller ikke makter. å tilpasse infrastrukturen til den økende befolkningsveksten. Ett eksempel er situasjonen rundt Tigerplassen, ett annet eksempel er barnehagesituasjonen på Kambo. Allerede nå er det ikke plass i lokalbarnehagen til de nye barna som har flyttet inn på Sjøhagen Brygge. De må hentes og bringes til barnehager i andre bydeler, med alt det innebærer av stress og ekstra transport.

g kommunestyret har ingen planer om å bedre situasjonen. I november 2022 fattet flertallet et vedtak om at Moss kommune ikke gir tilskudd til nye barnehageplasser som følger av merinntak, utvidelser og nyetableringer fra og med 2023 til og med 2025.

I et forsøk på å «sukre pillen» er det føyd til et tillegg om at det likevel kan åpnes for å vurdere å gi tilskudd til mer inntak, utvidelser og nyetableringer i pressområder dersom det er nødvendig for å tilby plass til barn med rett til plass. (Min utheving)

Tillegget gir inntrykk av kommunestyrets vedtak kanskje ikke er så rigid som det først synes. Det åpner jo til synelatende for at det likevel kan gis tilskudd i pressområdene dersom forholdene skulle tilsi det. Dessverre tilsier all erfaring at realitetene ligger langt unna det som ordlyden i tillegget skulle tilsi.

FUS barnehage på Sjøhagen rapporterer at de har måttet avvise flere familier siste år. Allerede for noen år siden pekte selskapet på kommende behov, og tilbød kommunen å etablere en «satelittbarnehage» som kunne ta unna overskuddsetterspørselen, og som skulle stå ferdig i løpet av ett år. Tilbudet ble imidlertid møtt med en mur av taushet. Riktignok har lovreglene blitt endret noe siden da, men kravene i kommunevedtaket fra november om «barn med rett til plass i pressområde» må sies å ha vært fullt ut oppfylt på Kambo. Av mangel på bedre begrunnelse kan man spørre seg om kommunens taushet kanskje skyldes kommunestyreflertallets ideologiske standpunkt om å avprivatisere barnehagesektoren i Moss? FUS er jo, må vite, en privat barnehageaktør.

Mange tilflyttede småbarnsfamilier vil i tiden fremover ha all grunn til å føle seg snytt over at de forespeilte barnehagedrømmene tilknyttet ny bolig bare er tomme luftslott.

Flertallet i kommunestyret er øyensynlig mer opptatt av å hindre private aktører fra å etablere nye barnehager, enn å sikre at innbyggerne får gode barnehagetilbud i sitt eget nærmiljø.

Moss Høyre vil heller etablere en god og desentralisert barnehagestruktur med stort mangfold og god kvalitet, og hvor private og ideelle barnehager er en del av det gode barnehagetilbudet, noe som også vil gi foreldrene økt valgfrihet.