Ja til fornuft – eller prinsipprytteri?

Får ikke lov til å bruke kjeller som soverom: – Dette er en drøy sak

Eiers foto – fra sakspapirene. Tekst fra Moss avis –  Ingvild Romnæs Brynildsen

En hytteeier i Årefjorden har fått tvert nei til å få godkjent rom i kjelleren som soverom, til tross for at rommene har godkjente vinduer og rømningsvei.

Grunnen til avslaget er at hytta ligger innenfor 100-metersbeltet langs sjøen hvor alle tiltak er søknadspliktige og krever dispensasjon.

– Dette er en sak som er litt drøy og bør få gjennomslag, sa Arild Svenson (Ny Kurs) da saken var oppe til diskusjon i plan, bygg og teknisk.

Saken ble avslått av flertallet, men senere blitt anket inn til kommunestyret hvor den politiske uenigheten fortsatte å versere.

Prinsippsak

Saken trekkes fram som en prinsippdebatt i kommunestyret tirsdag 14. februar der posisjonen, med unntak av Senterpartiet, tydelig støtter kommunens avslag. Opposisjonen sammen med Senterpartiet ser derimot ingen ulemper i saken og argumenterte for at hytteeier skulle få godkjent tre soverom i kjelleren.

Tomas Colin Archer (A), som er leder i teknisk utvalg, påpeker i likhet med kommunen at flere soverom betyr at det blir flere folk på hytta, noe som videre fører til at flere bruker områdene utendørs.

– Det gjør at privatpersoner kanskje ikke går forbi eller legger seg ved stranda fordi det oppleves som privatiserende, mener han.

Per Christian Saastad (H) er sterkt uenig Archers utsagn.

– Dette er muligens en flåsete kommentar, men om en familie på 12 er på stranda sammen, skal de da spre seg utover stranda for at det ikke skal være privatiserende? spør Saastad.

Pussige argumenter

Argumentet om at dersom man sier ja i saken, vil bruken av hytta øke og dermed også antall personer med utnytter eiendommen øke trekkes fram gjentatte ganger av posisjonen. De understreker at dette vil gi en følelse av økt privatisering som videre er et hinder for allmennheten – noe som er det motsatte av hva man ønsker.

Opposisjonen tar til ordet for at det ikke er snakk om noen synlige fysiske endringer, og at arealene som ønskes bruksendret er en eksisterende kjeller.

– Det er litt pussige argumenter i denne saken, mener Jørn Ramberg (H) som påpeker at eiendommen allerede er privatisert i dag.

Ramberg ser ingen ulemper i saken, men viser til fordelene ved en tillatelse for familie som eier hytta.

Ingen fordeler for allmennheten

– Jeg har full sympati for de som ønsker å endre bruken, men vi skal vurdere fordeler og ulemper for allmennhetens interesser. Er det noen fordeler for allmennheten i denne saken? spør Stein Borvik (Ap) før han fortsetter:

– Nei. Vi skal håndheve reglene innenfor 100-metersonen strengt, og jeg er stolt av at vi klarer å gjøre det, avslutter han.

Fremskrittspartiets Michael Torp erkjenner at man kanskje ikke kan argumentere med fordeler for allmennheten ved å si ja, men sier han heller ikke ser noen ulemper.

– Dette er en merkelig sak. At å gi bedre plass til flere folk øker privatisering av strandsonen er i beste fall synsing. Da må man også tenke at ved å ikke tillate dette vil familie bruke mye mer tid ute enn inne, noe som gir motsatt effekt. Det er kanskje synsing, men det driver posisjonen med også, mener Torp.

Todelt sal

Simen Nord (H) sier han synes det prinsipielle i saken kommer godt fram i diskusjonen og viser videre til eget utspill i en annen sak om at kommunen skal si ja når den kan og nei når den må.

– Dette er et eksempel på en sak hvor vi kan si ja og ikke må si nei, mener Nord.

Den todelte salen stemmer til slutt på to forslag. Vedtaket fra PBT er den samme som kommunedirektørens innstilling, nemlig å si nei. Høyre, Ny Kurs, FrP, Venstre og Senterpartiet kommer med et forslag som er å gi hytteeier tillatelse.

Av de totalt 44 kommunestyrerepresentantene får det alternative forslaget 20 stemmer. Dermed er det avslaget som får flest stemmer.

Saken sendes nå videre til Statsforvalteren i Oslo Viken for endelig avgjørelse.

Votering

Innstillingen fra kommunedirektøren og vedtaket fra plan, bygg og teknisk:

Klagen tas ikke til følge. Vedtak om avslag på søknad om dispensasjon fra byggeforbudet i 100-metersbeltet opprettholdes. Saken oversendes Statsforvalteren i Oslo og Viken for endelig avgjørelse.

Forslag fra Høyre, Ny kurs, Frp, Venstre og Senterpartiet fremmet av Per Christian Saastad (Høyre):

Klagen tas til følge. Det gis dispensasjon til bruksendring av allerede bebygget kjeller. Det vil ikke påvirke området innenfor 100 meters sonen, da dette er innenfor husets vegger. Det gis dispensasjon fra pbl §19-2, da fordelene er større enn ulempene.