Jernbane og havn – to spørsmål og noen svar

Et tidligere innlegg jeg har skrevet i Moss Avis om jernbane- og havneutbyggingen i Moss har resultert i to spørsmål, og i noen svar.

I Moss Avis 31.januar stilte Bjørn Røthe spørsmål om sidespor til havnen fra ny høyhastighetsbane vil skape problemer for trafikkavvikling på togsporene. Svaret er at det skal ikke skape problemer: Det planlegges fire togspor på nye Moss stasjon, to i midten for regiontog og gjennomgående trafikk, og to spor ytterst på hver side for lokaltog. Et sidespor til havnen vil bli tilkoblet ved sporet for lokaltog i stasjonsområdet, og der er høy hastighet ikke noe problem.

I Moss Avis 8.februar stilte Tone Bentzen spørsmål om hvor mange motstandere av jernbane- og havneutbygging skal til for at de skal bli hørt. Svaret er at motstanderne blir hørt. Derimot betyr ikke det at man blir hørt noen garanti for at man også vinner frem med sitt syn: Det er ikke slik at enhver gruppering som ønsker andre løsninger enn vedtatte planer og lover kan forvente å få medhold for sitt syn. Det er en grunnpilar i det norske demokratiske system at politiske beslutninger fattes i politiske organer av folkevalgte representanter innenfor rammen av gjeldende lovverk. Dersom aktivitet i avisers debattspalter eller aktivitet på sosiale medier i seg selv skulle gi rett til medbestemmelse eller noen form for vetorett, ville det kreve en omfattende omlegging av hele det demokratiske system som Norge er bygget på.

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor man ikke kan eller vil velge en annen jernbanetrasé gjennom Moss enn den vedtatte, så er svaret at de alternativer som har vært fremme alle lider av vesentlige svakheter:

  • Jernbaneverkets plan fra 1989 innebar en togtrasé med dobbeltspor oppe på en fire meter høy fylling i dagen midt gjennom Moss sentrum.
  • Alternativet tunnel med stasjon under Basarhallen vil kreve at det lages en stor kulvert, at store deler av Skoggaten må graves opp og at mange hus i Moss sentrum må rives.
  • Langtunnel under Skarmyra som nå ønskes utredet er nok heller ingen enkel løsning på trasévalget – ifølge Bane Nors opplysninger i møte i Teknisk utvalg 2. februar, er det leirfelt med inntil 40 meters dybde på strekket mellom Fleminghjørnet og Bytårnet. Dette tilsier at det må lages kulvert, og det tilsier risiko for at det er mange hus som må rives også hvis man skal bygge en langtunnel. Bane Nor / Jernbaneverket har tidligere konkludert med at en slik langtunnel ikke er et aktuelt alternativ å utrede.
  • Togtrasé langs E6 er ikke aktuelt fordi det i statlige planer konsekvent er lagt til grunn at togstasjoner skal ligge i sentrum der folk bor – «ingen» bor ved E6, og lokaltrafikken ville økt vesentlig.

Det er på bakgrunn av de uheldige sider ved alle andre alternativer at man har kommet frem til at de vedtatte planer tross alt er de beste. Planene inneholder ikke store usikkerhetsmomenter, og de byggtekniske utfordringer som vil oppstå finnes det gode løsninger på. Bane Nor har gitt klart til kjenne at de er trygge på arbeidet som skal gjennomføres, og at de ikke frykter tekniske utfordringer som de ikke kan løse. Aller viktigst – det jobbes allerede med saken og planene vil bli realisert! Tilsagn om finansiering fra Staten er på plass og en løsning på en av byens hovedutfordringer er i sikte når man velger den løsning som Bane Nor har anbefalt og som ligger innen i reguleringsplanen. Et stort og viktig skritt i byutviklingen i Moss, med tiltrettelegging for miljøvennlig kollektiv transport, vil falle på plass når ny jernbanetrasé og ny stasjon kan tas i bruk i Moss om noen år.

Thor Chr. Hansteen,

Gruppesekretær Moss Høyre