KANALBRO TIL BESVÆR
Moss og Østfold Høyres kandidater er klare for i sterkere grad «å stå på krava» for å få løst trafikkproblemene i Moss.
Av Brita Oberg, Moss Høyre
Mange er vi som står i kø for å nå frem til avtaler. Vi kjenner frustrasjonen stige når køen står bom fast i Gimlekrysset. I Helgerødgata hender det at køen starter på Hoppern.
Etterhvert har man lært seg å unngå bestemte tidsrom på dagen, men selv det er uforutsigbart. Min rekord er 1 time 11 minutter fra Tronvik til byen. Den rekorden har jeg ikke alene, for det var selvfølgelig veldig mange andre i samme kø.
Ja, vi bør bli flinkere til å ta bussen og sykle til byen, men enn så lenge står bussen fast i samme kø, og det er ikke bestandig det passer å sykle.
Flaskehalsen som gikk fra fire felt til to felt, må åpnes til fire felt igjen. Jeg er ingen ekspert på broer. Det vil rett og slett si; jeg har ikke peiling på broer, men jeg vet at Statens Vegvesen har flere eksperter på broer. De mener Kanalbroa vår fint tåler fire åpne felt, men kanskje ikke fire tunglastede trailere på broa samtidig. Hvor ofte møtes fire trailere på kanalbroa? Dette kunne vært løst ved skilting for tungtransport. Såpass tiltro til yrkessjåfører klasse 2 bør vi alle ha, men da ikke fylkeskommunen leser jeg. De aller fleste trailerne på Rv 19 gjennom Moss kjører Rådhusbroa til og fra fergene. Både de som kjører av og de som skal kjøre på fergene hindrer flyten i trafikken fra Jeløya.
På kort sikt bør broa åpnes for trafikk i fire felt igjen, samtidig som man snarlig må finne en løsning for Rv 19 gjennom Moss.
Moss Høyre har flere kandidater som har samferdsel i Moss som sine hjertesaker. Ny bro har høy prioritet, men også en kortsiktig løsning for bedre trafikkflyt.
Broa over kanalen er en del av Fylkesveinettet. Det er derfor tre instanser som må samarbeide, Moss kommune, fylkeskommunen og Statens Vegvesen.
Det krever at noen er sterke pådrivere, og at alle politikerne i Moss uavhengig av parti må bli bedre til å samarbeide om de beste løsningene for kommunen vår.
Husk det er to stemmesedler du skal velge, en for kommunevalget og en for fylkestingsvalget. At fylket har sterke pådrivere for ny kanalbro, er kan hende en avgjørende faktor. Vi håper og tror på et godt politisk klima i kommunen og fylkeskommunen, men som i større grad enn i dag evner å stille krav til besluttende organ. Moss og Østfold Høyres kandidater er klare for i sterkere grad «å stå på krava» for å få løst trafikkproblemene i Moss.