Kostnadene ved nitrogenrensing av Oslofjorden

Hvordan kan vi ta vare på natur og miljø, men til en fornuftig kostnad?

Av Bjørn Mikarlsen, Kommunestyrerepresentant (H)

Etter mitt forrige innlegg den 26.06.2023 har det vært mange innlegg om rensing av fjorden, og nye opplysninger er også kommet frem. I et avisinnlegg den 04.07.2023 har tre av SV´s representanter i et svar til MDG nevnt også mitt navn. Jeg tolker den uttalelsen som at min personlige mening ikke er noe å bry seg om.

Jeg kan forsikre de om at både Moss Høyre og undertegnede er opptatt av natur og miljø, men vi er også opptatt kostnader, og ønsker på ingen måte å påføre husstandene ekstra kommunale kostnader og gebyrer. Høyre hevder derfor at vi bør la ordførere (kommunene) rundt Oslofjorden få jobbe sammen mot Storting og regjering for å få Staten til å ta «styring», slik at kostnadene med bygging av nitrogenrenseanleggene kan reduseres vesentlig. Det er jo ikke bare kommunene som grenser til Oslofjorden som forurenser. Det er mange store elver som har sine utløp til Oslofjorden, og den ene starter nesten i Trondheim. Skal vi vite om vi bygger «det eneste i riktige», må dette avklares lenge før byggestart.

Før denne saken skal behandles politisk, må Staten fremlegge nåværende krav, samt innlemme om hva som kommer av krav etter 2030. Ut fra dette må Movar legge frem hva kostnads økningen blir pr. m3, og med en oversikt med et forbruk for husstander som bruker henholdsvis 50 m3, 150 m3 og 250 m3. Det blir feil og bare antyde en merkostnad i gjennomsnitt per husstand, når avgiftene beregnes etter forbruk.

Høyre mener Staten bør lage en «Nasjonal handlingsplan» for avløp. Denne må være basert på et felles kunnskapsgrunnlag med analyser av sårbare land- og vannmiljøer, tilpassede krav til renseløsninger og koordinerte tidsfrister. Vi tror at det på denne måten kan staten bidra til reell kostnadsreduksjon på mange milliarder kroner, uten at det samtidig betyr at staten må gå inn med de store pengene.

Målet må dessuten være å sette kommunene, også Moss kommune i stand til å gjøre gode investeringer til beste for naturen, miljøet og sikre økonomisk og sosial bærekraft for innbyggerne, som får regningen.  Vi ønsker oss et «naturforlik» i Moss, hvor kravet må være en «mulighetsstudie» for alternative lokaliseringer av nitrogenrenseanlegget, slik at en også oppnår varig vern av UKL-området i Rygge og Værne kloster landskapsvernområde.

Hvis det fortsatt er muligheter for å sambygge vårt fremtidige nitrogenrenseanlegg med de fem Vestfoldkommunene på Slagentangen, er det aller første vi må få til, er at kommunene i ytre Oslofjord har EN felles, samkjørt dato for ferdigstillelse.

Dette er og blir kanskje den største innvesteringen Moss kommune (Movar eierne) gjør og vi må derfor ha tid til å gjennom føre dette på åpen og ordentlig måte for våre innbyggere da det er de som får regningen. Jeg formoder at Moss SV er med på dette, som det ansvarlige miljøpartiet de påstår at de er.