Lærerne må få hjelp til å bringe leksene inn i det 21. århundre

Når man politisk bestemmer å ta bort lærerens mulighet til å gi hjemmelekser, så har vi tatt fra dem viktig autonomi og individuell faglig frihet.

Av  Elena Rosnes, Kandidat til Moss kommunestyre for Høyre, Moss

Det finnes ikke et enkelt svar på hvorvidt man skal ha lekser eller ikke. Det er faktisk veldig avhengig av lærerens kompetanse. Ved å sikre at lekser er målrettede og relevante kan lærere, som har innsikt i elevenes evner og fremgang, gi verdifull individuell veiledning til elevene.

Som forelder og pedagog har jeg fundert på dette spørsmålet. Som forelder vil jeg ikke at mitt barn blir utsatt for frustrerende eller overveldende leksebyrde som virker mot sin hensikt. Som pedagog vet jeg at lekser er ment for å gi elever faglig verdi og utvikling av viktige evner. I Moss avis har det vært mange innlegg hvor det argumenteres godt både for og imot lekser, verdien av repetisjon, ubalanse mellom skole og hjem, sosiale forskjeller osv. Innlegget til Lars Kristian Furuheim nylig viser på en god måte hvordan pedagoger som er for lekser argumenterer og tenker.

Uansett lekser eller ikke, så har de to pedagogiske tilnærminger sine styrker og begrensninger. Og lekser er et pedagogisk verktøy. Når man politisk bestemmer å ta bort lærerens mulighet til å gi elevene hjemmelekser utenfor skoletiden, så har vi tatt fra dem viktig autonomi og individuell faglig frihet. Det vi da gjør er å kaste lærerne inn i uutforsket terreng, som krever at de på relativt kort varsel og ut fra egne forutsetninger og kvalifikasjoner etter beste evne må endre pedagogikken og finne alternative måter for å forsterke læring innenfor skoledagens rammer.

Det fratar også oss som foreldre en verdifull anledning til å støtte og delta i våre barn sin skolegang, se barna og hva de trenger ekstra støtte med. Samtidig skjønner alle at dårlige eller overbelastende lekser kan være veldig utfordrende for familiene, og er ikke til barnets beste heller.

Lekser er, som alt annet i det 21. århundre en praksis i stadig endring. Det vi bør gjøre er å bringe leksene inn i dette nye århundret, ikke fjerne dem helt.

Ved å bruke dagens teknologi og ny digital pedagogikk har vi alle muligheter for at elevene våre kan få et nytt og bedre inntrykk av lekser. Hvilke muligheter kan ikke utforskes ved å bruke for eksempel AI-teknologi for å støtte undervisningen og lekser på en positiv måte. Prøv selv å spøre ChatGPT om AI, lekser og pedagogikk.

Spørsmålet er derfor ikke om barn skal ha lekser eller ikke. Det handler mer om hva slags lekser elevene har og kvaliteten på dem. Og her er læreres kompetanse avgjørende. Det er viktig at lærere får støtte og veiledning når det gjelder lekser. Faglige utviklingsmuligheter, tilgang til forskningsbasert praksis, samarbeid og påfyll i digital kompetanse vil hjelpe læreren, og med dette også effektiviteten til leksene.

Vi i Moss Høyre ønsker å gjeninnføre lekser og stake opp en mer ambisiøs kurs for skolen med fokus på kompetanseheving og utvikling av lærere og pedagogikk slik at vi får en skole som alle trives med.