Leksefri skole: Slipp lærerne fri!

Det er viktig å anerkjenne at lærerne besitter den beste ekspertisen som kreves for å gjøre beslutninger som gagner elevenes læring.

Av Karl Fredrik Johnsen, Kommunestyrekandidat, Leder av Moss Unge Høyre, Styremedlem i Østfold Unge Høyre., Moss Foto: Unge Høyre

I det norske samfunn er tillit til hverandre fundamentalt. Likevel ser vi at Arbeiderpartiet tester ut leksefri skole, noe som setter lærerne i Moss på prøve. Jeg er åpen for nye ideer, men når begynte vi å begrense lærernes pedagogiske verktøy for å innføre ekstreme tiltak i en by med allerede store utdanningsutfordringer?

Jeg sammenligner gjerne Arbeiderpartiets «A4-skole» med en kvern. Uavhengig av de individuelle utfordringene eller talentene til hver elev, blir de alle tvunget gjennom den samme prosessen som Arbeiderpartiet hevder er et uttrykk for likhet og rettferdighet, men dette skjer selv om hver enkelt elev er unik og har ulike behov i skolen.

Ernas regjering innførte en fagfornyelse ved å oppdatere og modernisere skolefagene og læreplanene, slik at de bedre tilpasset seg industriens fremtidige behov. Denne fagfornyelsen innebar en revidert tilnærming til undervisningen, med større vekt på praktisk kompetanse. Dette har resultert i en økt praktisk kompetanse blant ungdom, noe som vil gi oss unge økonomiske fordeler når den kommende eldrebølgen er her.

Høyre har et gjennomarbeidet og robust syn på skolepolitikk som skiller seg ut ved å unngå rigide restriksjoner på pedagogiske metoder. Lærernes evne til å tilpasse seg hver enkelt klasse er av avgjørende betydning, da de besitter en unik innsikt i de pedagogiske behovene til elevene deres. Dette står i kontrast til oss politikere, som i beste fall kan spekulere i om de tiltakene vi foreslår vil fungere som planlagt.

Det er viktig å anerkjenne at lærerne besitter den beste ekspertisen som kreves for å gjøre beslutninger som gagner elevenes læring. Derfor er det avgjørende at lærere ikke blir hemmet av strenge retningslinjer, men heller oppmuntres til å ha frihet til å tilpasse undervisningen sin i samsvar med de unike behovene til hver klasse. Dette vil sikre at undervisningen blir mer målrettet og effektiv, samtidig som elevenes læring og vekst blir maksimert.

Skolen er arenaen der elevene tilegner seg kunnskap, mens hjemmet gir dem muligheten til å bearbeide informasjonen. Vi burde ha prioritert å øke effektiviteten og tilpasningen av leksene, i stedet for å introdusere «leksefri skole».

Til slutt vil jeg påpeke at begrepet “leksefri skole” er en illusjon. Elevene vil fortsatt øve hjemme, og det ville være en utfordring for lærerne å vurdere elevenes progresjon uten jevnlige innleveringer. La lærerne velge det som passer best for deres klasse, da det ikke er vår rolle å diktere deres arbeidsmetoder.

Min kjernesak er å gjøre Moss til en bedre by for de unge og de ganske voksne, og derfor er skole et veldig viktig element for min og Høyres visjon for Moss. Det er viktig at vi unge får en stemme i det fremtidige kommunestyret, derfor håper jeg at du stemmer ungt, og ikke minst blått.