Mat og måltidsglede for eldre, hvorfor ikke i Moss, Hanne Tollerud?

Av  ANNE BRAMO, Bystyrekandidat for Høyre, Moss

«Leve hele livet»-reformen for utvikling av kvalitet i omsorgstjenester, har som formål å utvikle områder vi vet svikter overfor eldre og unge i kommunale tjenester. Reformen er utarbeidet av helsemyndighetene i samarbeid med pasienter, pårørende og ansatte. Reformen ble enstemmig vedtatt i Stortinget for snart fem år siden. Moss har laget en egen plan for oppfølging av reformen lokalt i Moss

Det rimer virkelig ikke med Stortingets vilje at eldre i Moss skal måtte smøre sin kveldsmat i nitiden om morgenen for å spise den på kvelden. Det foreligger også kunnskap om at svært mange i vårt samfunn er ensomme. Dyp ensomhet er helseskadelig , ja faktisk noen ganger dødelig.

Reformen sier også noe om at man skal samarbeide med den enkelte og deres pårørende for å tilrettelegge, de 5 reformløsningene for mat og måltider i Leve hele livet reformen, er godt utprøvd og fungerer godt mange steder viser eksempler som ble delt i reformarbeidet.

Det første er » Det gode måltidet» som består i å gi næringsrik mat, som ser god ut, lukter godt og smaker godt. Atmosfæren på stedet og omgivelsene er av betydning. Det skal legges til rette for fellesskap ved måltider for de som ønsker det.

Det andre er » Måltidstider» , som betyr noe så enkelt som å få spise når man ønsker det og i henhold til tidligere spisevaner. Det tredje er » Valgfrihet og variasjon» og handler om å få opprettholde egne mattradisjoner, spisevaner og hvem man vil spise sammen med. Det fjerde er » Systematisk ernæringsarbeid» overfor den enkelte.

Det femte er kjøkken og kompetanse lokalt. Høyre i Moss vil se resultater av reformen i praksis. Endringer i måltidene på Melløs er ikke et eksempel til etterfølgelse, tvert i mot. Nå må vi kunne forvente å se konkrete resultater av hele «Leve hele livet»-reformen.